Friday 3 April 2020

Mertua vs Menantu


PKP Day 17 (3/4/2020)

Tadi call Tok Umi. Katanya tengah belek buku resepi, Mudahnya Memasak Hidangan Ikan by Chef Liza. Gitulah lebih kurang tajuknya.
Ummi pun usiklah Tok Umi. Mak mentua belek buku resepi, menantu 'tanya' Google ja... Marah mak mentua I 😂😂😂

🤭

Tapi itulah, agaknya dah jadi kemestiankan mak-mak bersembang bab masak memasak dan mencuba resepi baru time PKP ni. Dalam WA group kampung Ummi pun, inilah topik sembangnya saban hari. I feel pity for kaum bapa in that group 😅

Dalam group WA Beloved Biras pun sama juga. Lepas masak, pakat share gambaq. Pastu pakat kalut nak tukaq resepi.

Air tangan Una, anak buah Ummi yang darjah 5 tu. Dia rajin menolong di dapur. Ini pun ibunya supervised je, dia masak. Kalau Ummi balik kampung, dialah peneman Ummi di dapur.

Alhamdulillah zaman kita zaman teknologi. Walaupun dalam PKP, masih boleh berhubungan. Tak dapat bersua secara fizikal, dapat bersua secara maya. Dapat juga berborak, bertukar cerita.

Ada satu artikel yang Ummi baca semalam, kisah Nabi Yunus ditelan ikan. Dikatakan Nabi Yunus terperangkap selama 40 hari dalam perut ikan tersebut. Bayangkan kegelapan, kegelisahan, kesukaran Baginda dalam tu. Betul-betul lock down. Apa yang Nabi Yunus buat? Beristighfar dan bertaubat! Dengan lafaz 'lailaha illa anta subhanaka inni kuntu minaz zolimiin' Baginda menyebut berulang kali disertai dengan taubat. Baca kisahnya di SINI. 


Banyak pengajaran yang kita boleh ambil dari peristiwa ni. Antaranya kebergantungan hanya pada Yang Esa. Sama macam keadaan kita sekarang, bergantung haraplah hanya pada-Nya. Disamping itu perbanyakkan istighfar dan bertaubat. Insha Allah akan diberi kemudahan buat kita semua untuk menghadapi ujian sekarang ini (wabak Covid-19).

6 comments: