Friday, 4 September 2026

Blog I Tak Boleh Up Komen 😬

Pagi ni dapat WA dari Linda...

Sebenarnya sejak semalam Ummi alami masalah ni. Ingatkan Ummi sorang je, tapi bila Linda mesej tahulah rupanya bukan masalah Ummi sorang. Petang semalam boleh lagi komen dekat beberapa blog, pagi ni langsung tak boleh. Tulis komen tu boleh, tapi komennya tak keluar (tak boleh up). Asyiklah "publishing" je...

Ni pagi tadi dekat blog Puan Ujie. 

Ni Ummi nak tinggalkan komen dan join GA Birthday Uyum by Ako tu, dari petang sampai ke malam komen tergantung. Tak habis² publishing 🤦🏻

Ni kat blog Uncle Gedek, pun tak appear komen Ummi tulis. 

Patutlah entry terbaru Ummi takde orang komen. Rupanya Blogger ada masalah. Alahai, sunyi terasa tanpa sapaan mesra dari kawan-kawan seangkatan. 

Duhai Blogger please fix the problem. 
ASAP ye 🤗

Kakak | Joined The Culinary Cook Competition 🧑🏻‍🍳


Biro Dobi & Dewan Makan (BIDOMA) sekolah anjurkan pertandingan The Culinary Cook ni. Kakak joined. Dia minat bab masak memasak ni. Tempoh pertandingan hingga Rabu lepas,masa cuti sekolah ni la. Kena hantar video memasak dan hasilnya. 

Makanya hampir seharian jugalah dia memasak dan edit video. Masak tu kejap je tapi edit video tu yang lama. Memasak tu tak lama sangat pun. Kakak masak Udang Buttermilk. Bahan pun semua dah ada, senang kerja. 

Untuk shot ni, Kakak letak phone dalam kabinet atas dapur memasak. Pinjam phone Angah. Risau terjun dalam kuali je phone tu 🤭 
Apapun Ummi kagum ye, sebab baru tahu gini rupanya orang shoot video memasak dari atas. Mungkin adalah tools-nya kalau content creator yang professional tu. Kakak ni guna apa yang ada je la. 

Ini shot dari tepi, guna phone Ummi. Kakak letak atas tripod. Kiranya guna 2 phone la untuk shoot video memasak ni. Kreatif juga dia. Banyak belajar dari YT dan TT sebenarnya :p

Airtangan Kakak.
Rasanya Ummi approved, sedap 👍🏻 

Dia buat voice over sekali. Ummi tak pandai bab ni tapi Kakak reti jadi berjayalah dia selesaikan tugasan ni. Cuma lamalah masa yang diambil nak hasilkan video yang berdurasi 5 minit (had masa ditetapkan). Kakak edit guna Canva je. 

Ummi cuma perhati dia masak je. Idea dan execution semua dari dia. Menang ke kalah ke, ikut tema ke tidak ke semua usaha dia. Apa pun outcome-nya nanti, sekurang-kurangnya Kakak dah mencuba dan pastinya dapat pengalaman baru. Dan Ummi rasa skill video editing ni penting untuk pelajar masa sekarang. Antaranya nak apply biasiswa pun sesetengah institusi minta calon buat video tentang diri sendiri, bukan saja temuduga macam dulu. Presentation/assignment pun adakala diminta dalam bentuk video. Begitulah, zaman dah berubah. Anak² sekarang pun berani ke depan dan berkeyakinan tinggi, sesuailah dengan kehendak zaman sekarang. 

Apapun, good job Kakak 😘
I'm proud of you! 


Thursday, 3 September 2026

Lempeng Cicah Kuah Asam Pedas

Teringin pulak nak makan lempeng cicah dengan kuah asam pedas. Ummi masak asam pedas sehari sebelumnya. Ada lebihan kuah, simpan dalam peti ais. 

Paginya melempenglah kita... 

 
Satukan tepung gandum, garam dan sedikit baking powder dan bancuh dengan air putih. Gaul sebati semuanya, biarkan sekejap dalam 10-15 minit. Kemudian oles kuali dengan sedikit minyak dan buka api. Senduk adunan, ratakan dan biarkan lempeng masak. Kemudian kalih dan biarkan sebelah lagi lempeng masak. Buat sehingga habis adunan. 
(Tulis sini untuk rujukan anak⁴). 

Dapatlah dalam 6-7 keping kecik² je saiznya. 
Sedap juga lempeng cicah kuah asam pedas ni ya. Biasanya kami orang Utara cicah lempeng dengan kuah kari atau pun masa kecik² dulu makan lempeng cicah gula je. Walid pula suka cicah lempeng dengan susu. Satu lagi lempeng ni cicah dengan sambal tumis pun sedap. 

Lempeng saja tak cukup kenyang jadi beli juga nasi lemak. Lauk paru sambal tu RM 5. Bolehlah makan sorang 3-4 ketul kecil. Cukuplah tu, asal ada nasi. 

Alhamdulillah. 






Segmen Refresh Bloglist September 2026 by Neiza

Sibuk Ummi nak siapkan tugasan kawan² blogger yang anjurkan GA/segmen. One by ye kawan-kawan ....

Apapun seronok dapat turut serta. Nak jadi penganjur macam takde kerajinan, kita jadi peserta/penyokong je la. Ada rezeki menang dapat hadiah, takde rezeki pun takpe. Lebih penting,  dapat saling menyokong sesama blogger dan menambah kenalan serta mengeratkan silaturrahim sesama blogger. 

Kali ni Ummi siapkan tugasan by Nieza... 

Comel posternya. 
Suami isteri berdua ni suka join cosplay, Ummi  suka tengok dan ikuti minat mereka berdua ni. Sebab Ummi takde kawan yang ada minat begini, jadi bila dapat kawan blogger yang minatnya begini, tertariklah nak tahu dan sikit sebanyak dapat tambah pengetahuan tentang dunia cosplay. 

Untuk sertai segmen Nieza ni, syaratnya sangat mudah. 

" Syarat-syarat aku simple je...

1. Follow blog ni untuk yang belum follow.
2. Buat 1 entry tentang segmen ni..
3 Letak gambar banner diatas dekat entry tu dengan backlink ke entry ini...
4. Letak link post korang dekat komen entry ni..." 

Jom ramai-ramai kita support ! 

'Assignments' lain yang dah siap;


Selamat ber-GA dan bersegmen semua 🤗



Wednesday, 2 September 2026

Cool Blog pulak...

"Jom Ummi kita cari pemanis mulut", ajak anak #2 :D 

Layankan aje... 

Anak #2 kami yang makin meninggi... 

Beli Combo Treats ni 2 set;

1. Harimau Brown Sugar Tea w Peanut Waffle 
2. Fruit Smoothie (Ummi pilih honeydew) w Choc Waffle 
Harga: RM 9.90 x2 

Harimau Brown Sugar Tea sebab belang-belang macam Pak Belang agaknya :) 
Depa berebut minum yang tu. Lega Ummi boleh nikmati sepuasnya honeydew smoothie ni 😁

Waffle pun sedap. Apatah lagi makan time panas². Lepas tu berebut² pulak waffle tu, lagilah sedap jadinya :D 


SEGMEN: MENCARI BLOGLIST 2026 OLEH EJULZ

Tiba² banyak assignment ye cuti sekolah ni 😁
Masakan tidak, ada beberapa blogger yang buat GA dan segmen bloglist. In Sha Allah Ummi join one by one ye. 

Linda tag Ummi untuk join Segmen: Mencari Bloglist 2026 oleh Ejulz. Maka, marilah kita support segmen bloglist yang dianjurkan oleh blogger tersohor ni. Ummi belum ikuti blog beliau tapi seronok untuk menambah kenalan dari kalangan bloggers. 

Segmen Mencari Bloglist 2026 oleh Ejulz. 

Syarat² penyertaan sangat mudah!
1. Buat bertajuk Segmen: Mencari Bloglist 2026 oleh Ejulz (wajib) 
2. Tampal Banner: Salin gambar banner di atas dan letakkan di dalam entri penyertaan anda.
3. Follow & Tinggal Pautan: Follow blog Ejulz dan tinggalkan pautan (link) entri penyertaan anda di ruangan komen. 
4. Tag Rakan Blogger: (Opsional) Tag 2 atau 3 orang rakan blogger lain untuk sama-sama meriahkan segmen ini.
 
Yang seronoknya, semua yang join akan 
dimasukkan ke dalam senarai Bloglist 2026 di blog Ejulz ini sehingga penghujung tahun! Kiranya semua adalah pemenanglah kan? 
I like 😁

Nak tag siapa ye? Macam ramai dah kena tag. Kalau ada yang belum join, jom la sama² kita meriahkan segmen bloglist blogger Ejulz ni 🤗

Tuesday, 1 September 2026

Lunch @ Bumbu Babah, TF Value Mart Batu Caves

Cerita hari Ahad, sehari sebelum Merdeka


Kali ni kami ke Bumbu Babah di TF Value Mart Batu Caves. Ini kali ketiga kami makan di Bumbu Babah. Dua kali sebelum ni di Melawati Mall. Bagi kami sekeluarga, makanan di sini sangat kena dengan tekak kami dan sedap sekali. Dan ianya sangat mesra poket. 

Bumbu Babah di TF Value Mart ni occupies lot depan main entrance, berhadapan dengan TCRS. Prime lot la ni kan... Dulu sini kedai barang² rumah.  

Adik yang ceria sokmo... 

Kakak yang ke sekian kalinya pinjam baju Ummi 🙃

Jom la order... Lapar, sebab kami datang lepas Zohor. Tapi memang sengaja simpan perut, nak menikmati makanan yang enak belaka di sini.

Setiap set dapat nasi putih, sayur kobis, pucuk ubi rebus, sambal merah, sambal ijo dan ½ biji telur rebus. Lauk tambahan tu yang kita order ikut pilihan. Ummi pilih lauk gulai urat. 

Sedap, lembut dan empuk uratnya. 

Ini pilihan Walid. 
Lupa nama masakan ayam tu... Rasanya rendang kot. Takpun gulai ayam. 

Pilihan Adik, ikan keli goreng. 
Sedap set ni 👍🏻


Paru for life ... Siapa lagi, Angah la :D 
Sedap paru tu, garing elok dan tak liat.  

Kakak pilih ayam goreng sambal hijau. 
Sedap yang ni pun... tambahan pula ayam tu baru diangkat dari kuali. 

Tak pasti sama ada tahap kepedasan sambalnya dah dikurangkan atau rasanya berbeza ikut outlet, sambal di Bumbu Babah TF Value Mart Batu Caves ni tak terasa pedas sangat. Pedas tapi tak sampai tahap menggagau cari air atau keluar air mata/air hidung  macam makan di outlet Melawati Mall beberapa bulan lepas. Apapun conclusion nya, sedap as always for us 👍🏻👍🏻👍🏻

Untuk air, kami ambil air mineral 5 botol . Air yang dijual hanya air mineral botol kecik dan beberapa jenis air tin yang diletak dalam chiller. Takde air bancuh atau air manis. Ais dan cup disediakan.

Jumlah keseluruhan makanan dan minuman kami RM 75.80. Untuk lebih jimat, regi sebagai ahli. Harga ahli lebih murah, jimat dalam RM 1-2 untuk setiap hidangan tu. 

Alhamdulillah.