Tuesday 27 August 2019

Kakak menang lagi ๐Ÿ˜Š



Setelah melihat Kakak menghafaz sewaktu Hari Alam Ria Pasti tempohari, Ummi rasa Kakak ada potensi untuk pergi lebih jauh (doing better). Jadi bila Akademi Fateh Hakim adakan Pertandingan Hafazan Kategori Tadika & Sekolah Rendah, Ummi daftarkan Kakak dan abang-abangnya ke pertandingan ni.



Abang alhamdulillah sudah khatam hafazan juz 'Amma berkat mengikuti kelas Aulad Huffaz di sekolah. Angah belum lagi tapi hafaz surah-surah yang biasa dibaca/didengar. Surah-surah pilihan yang diberikan oleh penganjur pun tidak membebankan kecuali untuk Abang perlu diasah semula terutama surah-surah akhir juz 'Amma. 

Sewaktu pertandingan ibu bapa tidak dibenarkan untuk turut serta kerana ruang yang agak sempit. Ummi hanya dapat melihat gambar yang dikongsikan selain satu video Abang' in action'. Nampaknya Abang sedikit gugup dan 'tersangkut' semasa menghafaz. Keputusannya, tiada rezeki untuk Abang masuk 'top 7'. Begitu juga Angah. Berbeza dengan Kakak, alhamdulillah dia berjaya menempatkan diri untuk mara ke peringkat seterusnya. Antara peserta-pesertanya ada dari 2 buah maahad tahfiz. Sayangnya Ummi tak berpeluang nak dengar hafazan mereka. Pastinya lunak merdu. Kata Kakak, ada yang baca berlagu (taranum). 




Masing-masing dapat sijil penyertaan... 




Selain acara hafazan, diselitkan juga pertandingan mewarna sebagai aktiviti sampingan untuk anak-anak sementara menunggu hakim mengira markah. Alhamdulillah Kakak berjaya meraih hadiah. Pertandingan ni sekadar suka-suka jadi kebanyakan yang menang adalah peserta-peserta cilik (kategori tadika), untuk gembirakan mereka. Abang-abang Kakak-Kakak kenalah bersalah, bagi adik-adik seronok. Bertambah 'frust' Abang :) 




Alhamdulillah rezeki untuk Ummi pun ada. Dipilih sebagai ibu contoh. Allah, malunya! Datang tunjuk muka sekejap je pun... Ada 2-3 orang lagi ibu yang dapat hadiah seperti Ummi juga. Terima kasih Pn Afzan, pengurus AFH yang sangat komited dan berdedikasi. Moga lebih banyak program yang akan disusun untuk anak-anak generasi Al Fateh insha Allah.

Monday 26 August 2019

Wedding ~ Tahniah Hj Yusuf


Segan juga asal entry pertama di awal minggu cerita kenduri je :) 

Alhamdulillah berkat berkawan/bergaul dan bersilaturrahim tanpa mengenal pangkat dan usia, sentiasa ada undangan kenduri yang kami terima. 


Undangan kali ini datangnya dari seseorang bernama Hj Yusof. Secara automatik, fikiran Ummi terus fikirkan Hj Yusof Muamalat, bos Walid di Syarikat Duit dulu. Rupanya silap! Hj Yusof mantan Imam di Syarikat Posto yang mengundang kami. Almaklumlah semuanya haji-haji belaka, sampai Ummi pun keliru. 



Majlis diadakan di Dewan Komuniti Batu Muda. Cantik dewannya, kelihatannya masih baru. Terletak di kawasan yang agak tinggi, terasa nyaman bila angin bertiup. Landskapnya juga cantik terpelihara. Ada sebuah pangkin di bawah pokok nangka untuk bersantai dan berteduh dari teruk matahari. Dengan sapaan angin yang sepoi-sepoi bahasa, boleh terlelap barangkali :) 

Tengoklah hampir tertutup mata Kakak menahan hembusan amgin. Dress pun dah terbang ke tepi. 


Dah namanya kenduri, semestinya pelbagai hidangan yang disajikan. Ada kambing golek, nasi beriani, kuih muih, kek dan sebagainya. Anak-anak pula tertarik dengan 'cotton candy' yang disediakan. Sanggup berbaris panjang untuk mendapatkannya. Bukan setakat di dalam dewan, sajian makanan 'melimpah' hingga ke luar dewan. Sempat juga Walid capai semangkuk laksa sebelum bergerak pulang. Sedap! 


Selamat pengantin baru buat pasangan mempelai. Moga berbahagia hingga ke syurga aamiin. Terima kasih daun keladi Tn Hj Yusuf dan keluarga. Ada rezeki jumpa lagi.

Wednesday 21 August 2019

Kisah Atok


Alkisah Atok ni meniaga nasi lemak, kuih muih dan pelbagai jenis menu sarapan pagi di sebuah medan selera. Ummi dah kenal Atok ni sejak zaman bujang hinggalah anak dah empat. Maknanya dah berbelas tahun atau mungkin dah berpuluh tahun Atok ni meniaga. 

Satu perkara yang Ummi nak 'highlight', Atok ni sangat pemurah. Setiap kali nampak kanak-kanak dia akan sedekahkan duit rm1 seorang. Dalam pouch bag dipinggangnya memang tersedia duit untuk disedekahkan. Tak kiralah kita beli di gerainya atau di gerai lain, jika terserempak dengan kanak-kanak dia akan hulurkan duit. Apatahlagi kalau 'familiar faces' macam anak-anak Ummi ni, memang dia akan panggil. Sukalah budak-budak ni dapat duit. Naik segan jugalah Ummi bila depa asyik dapat duit dari Atok je. Adakalanya Ummi buat-buat tak nampak atau pusing jauh, tapi selalunya kalah dengan Atok ni. Samada anak-anak yang toleh atau Atok yang gamit depa. Atok pula jenis yang tak mudah putus asa. Selagi boleh memang dia nak bagi. 

Macam tadi, Ummi buat-buat tak perasan Atok tengah berehat di kerusi malasnya sebab tahu beliau tak berapa sihat 2-3 hari ni. Adik cakap nampak Atok... Ummi kata takpa, biarlah Atok tak sihat tu. Malas nak ganggu. Tup-tup kami dah sampai ke kereta, Atok datang ketuk pintu. Aduhai, rasa bersalah pulak Ummi. Dah lah Atok tak berapa sihat, gigih pula 'kejar' sampai ke kereta nak sedekahkan budak-budak ni duit. 

Agaknya amalan sedekah inilah yang jadi penarik rezeki untuk Atok. Warung kendaliannya tak pernah putus dengan pelanggan. Selain tu, Atok walaupun dah berusia tapi sihat serta panjang umur. 

Credit source. 

Ummi doakan Atok sentiasa dimurahkan rezeki dan diberi umur yang berkat. Atok pun cakap, "doa tu yang mahal".

Monday 19 August 2019

Resepi ~ Kambing Bakar Noxxa


Memandangkan peti ais penuh dengan daging korban, terpaksalah Ummi jadi kreatif untuk mengurangkan kesesakan di dalamnya. Tapi nak masak/makan daging hari-hari pun tak berani juga, maklumlah dah tak berapa nak muda ๐Ÿคญ

Sup daging dah, kari daging pun dah. Bila sampai giliran daging kambing pula, Ummi dah tak tahu nak masak apa. Tapi Ummi dapat ilham bila ke kenduri anak Tn Hj Yusuf Ahad lepas, ada lauk kambing bakar. Kambingnya bukan dibakar seekor-seekor tapi dagingnya dihiris nipis-nipis (bite sized) dan siap diperap. Ummi perhatikan pekerja tersebut hanya mengambil daging yang siap diperap tersebut dan grill bila ada permintaan dari tetamu. Masa membakar juga sekejap sahaja.

Esoknya Ummi terus imitate the process. Daging kambing tersebut Ummi perap bersama sos cili, sos cili Thai, sos tiram, kicap manis, kicap pekat serta kiub daging lembu. Gaul sebati semuanya dan perap sekurangnya 2 jam. 

Kemudian Ummi masukkan daging yang di perap tadi bersama kentang dan carrot dalam Noxxa, titiskan minyak zaiton dan set HP mode selama 7 minit. Bila dah bunyi beep, Ummi release wap dan stir fry beberapa minit lagi untuk pekatkan kuah serta masukkan bawang potong. Kalau ada cili benggala boleh masukkan sekali.

Hasilnya...


Close up tak nampak pulak dagingnya ๐Ÿ˜…

Resepi... 


Ini pula dalca kambing. Tulangnya Ummi rebus dulu di dalam Noxxa (HP selama 30 minit). Kemudian dalca dimasak di atas dapur gas seperti biasa. Regukan bersama nasi Arab. Pergh sedap baq hang!


Perasan tak paper plate tu? Paip pecah lagi semalam, bekalan air terpaksa ditutup. Malas nak biar pinggan kotor di sinki, kita pakai pinggan kertas je hihi.. Sekarang ni redha ja kalau kata takde air. Dah kerap sangat kat kawasan kami ni, kejap-kejap paip pecah. Semuanya gara-gara kerja penggantian/peralihan kabel TM katanya. Selagi air keluar dalam paip tu, selagi tu Ummi relaks je. Sebab kadang tu kata paip tutup tapi air still running sampai malam. Risau juga bila tadah air dalam baldi banyak-banyak sebab kita ada anak kecil. Tapi dalam tong memang standby air. Tak berani juga nak ambil risiko. 

Alhamdulillah stok daging kambing dah clear. Lega ada ruang untuk simpan ayam/ikan, which is stok wajib dalam rumah kami. Tok suka makan ikan. Angah pula suka ayam. Abang Kakak alhamdulillah macam Ummi Walid juga, semua makan kecuali batu dan kayu... Kata Si Ipin ๐Ÿ˜„Stok daging/tulang lembu kita simpan dulu. Ikut pengalaman Ummi, daging korban jika disimpan lama pun masih sedap rasanya. Bila teringin nak makan lauk daging baru kita fikir menunya. 


Saturday 17 August 2019

Mewahnya Kenduri Aqiqah Sumayya


Mewahnya Kenduri Aqiqah Sumayya


Bila Toktam layangkan jemputan kenduri aqiqah cucu keduanya, terus kami 'block date'. Kenduri di rumah Toktam is something not to be missed. Apart from their excellent hospitality, selalunya makanan yang disediakan pun lima bintang! Sedap dan pelbagai. 


Majlis dimulakan dengan tahlil dan bacaan doa serta tazkirah ringkas dari Imam Masjid Sg Penchala. Antara inti pati tazkirah yang disampaikan oleh Tuan Imam tentang kepentingan bersabar dalam mendidik anak-anak. Kehadiran anak-anak bukan sekadar nikmat, tapi lebih utama mereka adalah amanah Allah kepada kita. Sebagai ibu bapa peranan kita adalah mencorakkan sebaik mungkin 'kain putih' tersebut. 


Bakul bayi hasil kreativiti ibu saudara Sumayya, Ms Siti pengusaha BySitiKL yang mengusahakan perniagaan gubahan bunga, pelamin, hantaran dan sebagainya. 

Hasil kreativiti BySitiKL; 
 
Hidden hantaran BySitiKL

Sekarang pun khabarnya beliau tengah buat promosi untuk 'hidden hantaran'. Kagum betul Ummi dengan anak-anak muda zaman sekarang, kreatif dan suka bermiaga. Masing-masing berminat dan berbakat jadi usahawan. 


Usai tazkirah, kami mula bergerak ke kebun Toktam untuk menikmati hidangan kenduri. Ini yang Ummi katakan majlis aqiqah Sumayya ni mewah. Mewah dengan makanan! 

Dua ekor kambing golek...



Lauk pauk utama yang sedap sangat, sampai teringat-ingat haha... Pulut kuning dan rendang ayam pun ada. 




Pecal dari Toktam. Ummi tak rasa sebab dah terlampau kenyang :(

Aneka kek... 



Kuih muih. Lompang dan kuih seri ayu ni Ummi tempah dari Mama Qaisara. Kali pertama Ummi makan kuih air tangan Mama Qaisara ni semasa jamuan di rumah Adam. Terus Ummi jatuh hari dengan keenakkannya. Ummi tempah untuk dibawa ke majlis ni, biar sama-sama menikmati kesedapannya. 



Sementara menunggu Ummi habiskan makanan, Walid bawa kids ke kandang itik Toktam. Teruja sungguh depa tengok itik. Itik je pun hahaha... Asalnya Toktam bela itik hanya sebagai hobi. Bila Itik-itik tersebut mula membiak dan bertelur, Toktam mula menjual telur-tekur itik tersebut. Ada yang dibekalkan kepada restoran berdekatan dan ada juga yang dijual secara runcit. 


Buah tangan dari tuan rumah. Idea yang bagus menggunakan semula sampul duit raya. Di dalamnya diisi kacang tumbuk. Lepas ni Ummi pun boleh tiru idea ni sebab di rumah ni memang banyak sampul duit kertas yang sudah bertahun-tahun disimpan. Nak dibuang sayang sebab boleh digunakan semula. Boleh dimasukkan goodies untuk kawan-kawan Abang dan adik-adiknya. Ataupun buah tangan untuk tetamu-tetamu kecil yang datang ke rumah. Boleh dimasukkan biskut, kismis dsbnya jika tidak mahu dimasukkan jajan. 

Didoakan agar Sumayya sentiasa dalam lindungan Allah, membesar dengan sihat dan baik serta menjadi anak solehah. Aamiin. 

Bila tengok gambar ni, jeles pula dengan Paklong AP & geng. Depa datang akhir majlis, dapat makan deghoyan ๐Ÿ˜ญ๐Ÿ˜ญ๐Ÿ˜ญ


Thursday 15 August 2019

Cerita makan-makan dan Sup Tulang Noxxa


Isnin petang selepas Asar kawan-kawan Walid mula tiba. Dua orang datang bersama keluarga manakala seorang datang sendirian. Selain mereka, kami juga menjemput keluarga Zahra dan Aisyah. Acara makan kecil-kecilan sahaja.


Menu utama bihun sup Kedah style. Ummi masak sup daging korban dan celur mee dan bihun. Rencah lain cuma daun sup, daun bawang, tauhu goreng dan bawang goreng. Sos merah Ummi tak sempat buat. Cuma sediakan sos cili dan sos cili Thai. Selain tu Ummi masak Nasi Tumis Pandan, sambal tumis bawang, ikan bilis dan telur rebus. Timun lupa nak potong! Agak kalut sedikit petang tu jadi saja yang tertinggal :(

Sup Tulang Noxxa Style 


Untuk sup daging/tulang tu Ummi rebus dalam Noxxa PC selama 35 minit. Kemudian Ummi panaskan minyak dalam periuk lain dan tumis bawang, halia serta rempah ratus. Sengaja Ummi tak masak terus dalam Noxxa sebab Ummi tidak mahu kuah yang terlalu berlemak dan berminyak dengan air rebusan daging/tulang tersebut. Nisbah air dan air rebusan daging yang Ummi gunakan ialah 3:1. Ummi letak air banyak-banyak untuk dapatkan kuah yang cair. Jangan lupa masukkan sup bunjut. Untuk perisa, Ummi letak 2-3 ketul kiub lembu. Bila kuah sup dah sesedap rasa, Ummi masukkan semula ke dalam Noxxa. Sebelum tu Ummi keluarkan daging dan baki air rebusan. Yang tinggal dalam Noxxa hanya tulang 'gear box', bahagian yang Walid dapat sebagai petugas korban. Kemudian daging yang direbus tadi Ummi hiris kecil dan top-up dalam kuah bila perlu. Sengaja Ummi buat begitu untuk mengelakkan daging terlalu empuk bila periuk Noxxa dibiarkan dalam mode 'keep warm'.

Persembahan pidato dari Adik Nadeen ๐Ÿ˜


Seronok Ummi bila melihat tetamu berselera menjamah hidangan yang disediakan walaupun semuanya serba sederhana. Apa daya, waktu persiapan agak singkat, ini sahaja yang mampu kami sediakan. Kalau ikutkan hati, Ummi nak tempah kuih dan sebagainya tapi sebab 'last minute' takut menyusahkan orang pula. Musim raya masing-masing ada hal... 

Terima kasih kepada semua yang hadir. Ada rezeki kita jumpa lagi naa...

Tuesday 13 August 2019

Raya Haji 2019




Ramai pula yang seolah-olah tidak percaya bila kami katakan kami raya di sini sahaja. Almaklumlah selalunya asal cuti raya atau cuti panjang kami balik kampung. Ini semua gara-gara  'demam UPKK'. Asalnya kami dimaklumkan bahawa Percubaan UPKK akan diadakan selepas cuti sekolah sekarang ni, pada 19 Ogos. Jadi kami fikir ada baiknya beraya di sini sahaja untuk memberi lebih masa kepada Abang mengulangkaji pelajarannya. Ini sebab utama kami beraya di sini. Keduanya, bila sudah merancang untuk tidak balik kampung, ada baiknya kami tunaikan ibadah korban. Kami sertai program korban anjuran surau di kejiranan kami sahaja. Adalah juga pengisian untuk kami walaupun tak balik beraya di kampung. 

Bila beraya di rumah sendiri, banyak persiapan yang perlu dilakukan terutamanya Ummi sebagai "chef". Menu utama yang Ummi pastikan ada di pagi raya ialah ketupat palas. Memandangkan Ummi dan Tok masing-masing tak 'membalut ketupat" raya puasa lalu, memang gatal tangan masing-masing nak buat ketupat. Ada ketupat palas barulah raya namanya :D

Jumaat
Tahun ni ada rezeki Ummi `bertemu' daun palas di Pasar Sri Gombak. Balik ke rumah terus Tok mulakan proses pertama untuk membuat ketupat palas; proses 'buka daun' atau penyediaan kelonsong dummy. Tujuannya supaya daun palas sudah terbuka dan sedia untuk dimasukkan beras pulut bila tiba masa untuk menganyamnya.

Sabtu
Hari ni kami anak beranak mengambil peluang untuk berpuasa sunat hari Arafah. Abang dan Angah berjaya habiskan puasa manakala Kakak pula hanya separuh hari. Dia tergoda bila melihat ketupat palas yang Ummi dan Tok anyam haha... 


Menjelang petang, segala juadah raya sudah tersedia. Sengaja Ummi sediakan awal untuk disedekahkan kepada jiran-jiran, nak raih pahala memberi makan orang berpuasa, bi iznillah. 


Bihun ni Ummi sedekahkan di surau. Ada majlis berbuka puasa untuk mereka yang berpuasa. Khabarnya dua ekor kambing ditumbangkan. 

Cempedak ni pula dari Mak Bee. Ummi goreng juga untuk raikan pemberiannya walaupun ikutkan juadah berbuka kami dah penuh satu meja ๐Ÿคญ 

Banyak ulas dan besar isinya. Puas makan alhamdulillah 


Menjelang Isyak, K. Leha pula datang 'membalas bekas'. Dibawanya rendang ayam, kuah kacang dan buah betik. Alhamdulillah moga bertambah rezeki masing-masing. 

Kuih raya ni tauke kedai runcit bagi. Satu-satunya kuih raya untuk Aidil Adha :) 


Ahad ~ Aidil Adha

Pagi raya kami hanya bersarapan dengan juadah malam tadi yang masih berbaki. Selain nak bersegera ke surau untuk solat raya, Ummi sebenarnya nak masak daging korban nanti. Solat sunat didirikan seawal jam 8.30 pagi untuk memberi masa kepada acara korban yang dijangka selesai sebelum waktu Zohor. Ramai jemaah sehingga melimpah ke perkarangan parkir surau alhamdulillah. Usai solat kami balik sebentar ke rumah; menukar pakaian dan kembali semula ke surau untuk melihat acara penyembelihan korban. 

Lembu Adik lembu pertama . Mudah sangat ianya ditumbangkan alhamdulillah. Sebanyak 10 ekor lembu dan 12 ekor kambing dikorbankan. Acara korban ni berjaya diselesaikan menjelang jam 2. 


Makan-makan dulu sebelum acara korban. 


Selepas tiga kali cubaan baru Abang dapat T-shirt petugas ni. Kali pertama masa daftar nama, urusetia kata takde baju untuk Abang. Kali kedua, bila orang dah reda Abang pergi tanya lagi, jawapannya sama juga. Kecewa sungguh nampak wajahnya. 
Kali ketiga, Walid bawa Abang jumpa urusetia tersebut. Barulah 'muka ada senyum' ๐Ÿ˜


Ini bahagian korban yang diberi untuk peserta. Diisi dalam baldi. Elok juga, boleh buat simpan air bila ketiadaan air ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚ 
Selain bahagian peserta, Walid dan Abang masing-masing bawa balik juga daging untuk petugas. Abang ditugaskan oleh Atuk. Bomba untuk bersihkan darah dan najis haiwan korban dengan pancutkan air dari pili bomba. Atuk Bomba janji nak bagi sijil penghargaan lagilah bersemangat Abang dan kawan-kawannya. Petangnya mama Aisyah sedekah juga daging korban. Alhamdulillah mewah dengan daging korban kami tahun ni. Apa Ummi buat dengan daging korban yang banyak tu? 

Tunggu...