Friday 11 September 2020

Bubur Asyura 2020


Tahun ni rasanya tahun ke-4 berturut-turut Ummi menyediakan bubur asyura di bulan Muharam ni. Saja nak raikan permintaan Tok. Buat sikit, 2 cawan tepung beras je. Seperti biasa, Ummi guna resepi Kak Noor (Sajian Dapur Bonda) dan kacau dalam periuk Noxxa.


Sekejap saja dah siap...


Dapat 3 bekas plastic ni. Seperti biasa, 1 bekas untuk Kak Leha. Kak Leha pun orang Baling jadi bila masak apa-apa yang dikira masakan tradisi, kami saling berkongsi. Sangat gembira dia bila Ummi bagi bubur asyura ni sebab takde kesempatan untuknya menyediakan sendiri.

Tapi, yang paling meriah di kampung Ummi nun... Hari yang sama ada 2 group yang merewang sediakan bubur asyura. Siap pakej dengan lunch sekali. 'Benci' tengok depa makan nasi dengan ulam, sambal belacan dan ikan kering. Rasa macam nak terbang balik ke kampung tercinta.

Nampak macam ada pajeri rebung tu...
My favourite 😍
Team Fadil

Team Kak Di. 

Hasilnya... 


 Nampak tak warna bubur tu kehitaman. Ini sebabnya ia dimasak di dalam kawah. Ummi tak pasti sama ada bubur depa ni versi manis atau lemak. Arwah Tok Wan dulu suka versi lemak. Maknanya lebihkan santan dan kurangkan gula. Bila nak makan, baru dicicah dengan gula.

Credit: My Kampung People ❤️


4 comments:

  1. Meriah. Siap buat gotong-royong.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya, tradisi sejak bertahun-tahun lamanya. Dari kita kecik sampai sekarang masih diteruskan.

      Delete
  2. Kalau kat sini buat bubur asyura tak pakai gula

    ReplyDelete