Wednesday 30 September 2020

Bengkel Cikgu Bob

Sabtu lepas Ummi daftarkan Abang joined Bengkel Cikgu Bob. Cg Bob ni pakar subjek BM dan antara tenaga pengajar awal akhbar Didik keluaran Berita Harian. Sayangnya bila UPSR dibatalkan, akhbar Didik yang diterbitkan setiap Isnin dihentikan pengeluarannya. 

Kali ni fokus bengkel ialah bahagian C (Artikulasi Penulisan) dalam Pentaksiran Kemasukan Sekolah Khusus (PKSK) yang akan diambil oleh pelajar-pelajar yang memohon untuk menyambung pelajaran ke SBP/SMKA di bawah KPM. Markah bahagian C ni 10%. 

Ummi risau sebenarnya subjek BM ni. Sebab prestasi Abang kejap OK, kejap KO 😇 Ada sekali tu, tahun lepas score dia bawah 50%. Padahal darjah 4 dulu naik pentas untuk kategori matapelajaran terbaik BM 2 (Penulisan). Over confident gamaknya. 

Lagi satu, subjek BM sekarang very technical pada pandangan Ummi. Banyak beza dengan time Ummi belajar dulu. Sekarang, hampir setiap perkataan tu ada makna, kegunaan tersendiri. Contohnya menghadiahi dan menghadiahkan. Kedua-duanya digunapakai dalam situasi berbeza. Zaman Ummi dulu rasanya tidaklah detail seperti sekarang. Asalkan maknanya sampai, boleh digunakan. Sebab tu bila ada peluang, kami hantar Abang ke bengkel atau seminar. Ini pun kali kedua Abang ikut program Cikgu Bob. 


Ini pula masa kali pertama Abang ikut program Cikgu Bob, tahun lepas... Program diadakan di Masjid Saidina Hamzah, Batu Muda. 

Parents pun ada joined time ni. Masing-masing bersemangat nak membantu anak-anak meraih kecemerlangan di samping mendapatkan ilmu sebab subjek BM ni tak semudah yang disangka. Walaubagaimanapun jika tahu teknik dan mampu tackle soalan, Insha Allah ianya akan jadi mudah. Dalam kelas ni ada murid berketurunan India, dalam 5 minit sahaja selesai buat ulasan berdasarkan gambar (Section B kalau tak silap) berdasarkan fotmat UPSR. 

Dalam kelas terbaru, ada seorang murid tu hanya ambil masa 20 saat untuk siapkan intro karangan. Seboleh mungkin Ummi nak Abang faham konsep ni. Takdelah ambil masa yang terlalu lama untuk siapkan sesuatu karangan sebab masa yang diberi hanya 30-45 minit je. 

Diharapkan adalah sesuatu (ilmu) yang Abang bawa balik dan boleh apply dalam peperiksaan nanti. 




3 comments:

  1. Ya masa UPSR dahulu tidak rasa susah sangat.

    ReplyDelete
  2. moga dipermudahkan semuanya..masa kita dulu lain je

    ReplyDelete
  3. silibus anak-anak sekarang makin mencabar.. mak nak mengajar pun garu kepala..

    ReplyDelete