Saturday 14 January 2023

Cara Pilih Telur Elok

"Pilih yang padat-padat baru telurnya cantik", tegur Kak Ed pembantu kedai runcit di kejiranan kami bila nampak Ummi sedang pilih telur itik hari tu. 

"Goncang dulu telurnya, kalau tak bergerak tu elok Insha Allah", sambungnya lagi sambil demo dekat Ummi. 

Alhamdulillah menjadi petuanya bila semua telur masin yang Ummi beli kali ni cantik berseri keadaannya, esp telur kuningnya. Bersinar-sinar ๐Ÿคฉ

Tapi kalau telur yang dah siap pack tu (telur Omega/ telur papan) susahlah nak goncang-goncang dulu kan? Telur itik dan telur masin yang boleh dipilih-pilih ni oklah nak cuba tips dari Kak Ed ni. 

Selamat berhujung minggu ๐Ÿค—


7 comments:

  1. Telur masin ni sinonim dengan bulan puasa kan...x lama je lagi bulan puasa...x sabarnyaaa..

    ReplyDelete
  2. Boleh lah cuba takdelah kecewa salah beli lepasni

    ReplyDelete
  3. Telur masin ni ibu hanya akan makan kuningnya saja. Yg putih ibu bg ayah. Hihihihihi tq ye kongsi tipsnya. Ibu baru tau. ;)

    ReplyDelete
  4. febret ni telo masin!
    cantik kejadiaanya.. blh ikut tips yg diberi.. hihi

    ReplyDelete
  5. Oh, tuan kedai tak marah ke kalau kita goncang2 telur dia? ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ

    ReplyDelete
  6. telur asin. makan dgn bubur nasi.
    alamak tuan, sedap nyer oii :)

    terkenang ari tu, wedding anak buah.
    kakak aida memang order telur asin utk bunga telur.
    puas makan telur asin beberapa minggu tau.

    ReplyDelete