Monday 30 October 2023

3 Jadi 5

Singgah solat Asar di sebuah masjid semalam, dalam perjalanan nak hantar Abang balik ke asrama. 

Alhamdulillah, masjid ni mesra kanak-kanak. Ummi pun nampak ada kanak-kanak bebas ke sana sini, termasuklah 3 beradik ni. Boys semua. Si Abang mungkin 5-6 tahun, yg tengah 4 kot dan yang bongsu ni Ummi rasa belum 2 tahun. Jalan² jatuh lagi... Berderau juga Ummi bila tengok yang no 2 tu tarik tangan Adik dia sampai terjatuh² ๐Ÿ˜… Ibu depa tengah solat. 

Usai solat, Ummi ambil 3 keping duit seringgit di tepi kocek beg. Ummi suruh Kakak sedekahkan sorang seringgit untuk kanak² Ribena tu :D Memang geram tengok esp yang kecik tu, bambam :D 

Ummi keluar dari ruang solat, nampak Kakak berbual dengan ibu depa. Depa bertiga tak nampak dah, mungkin dah bersama ayah depa. 

Kemudian Kakak datang ke kereta... 

Ummi, Acik tu bagi Kakak lima ringgit!
(Sambil tunjuk duit RM5 dia dapat kepada Abang, Angah dan Adik) 

Allahu Akbar! Depan mata Allah tunjuk kelebihan bersedekah. Teruja semuanya nampak duit RM5 tu :D Alhamdulillah, anak⁴ nampak sendiri kelebihan bersedekah. Mudah-mudahan depa pun akan amalkan selalu. Kita yang dewasa mungkin tidak mengharapkan balasan, kecuali redha-Nya tapi di mata anak-anak mungkin ganjaran yang dapat dilihat itu yang lebih mereka sukai. 


Alhamdulillah. 



7 comments:

  1. Wah rezeki kakak dapat RM5...power of sedekah ye kakak...

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah..power of sedekah kan....
    cepat je Allah tunjukkan....

    ReplyDelete
  3. Itu juga yg dulu papa saya selalu ajarkan tiap saat ke kami. Manfaat sedekah untuk hidup. Walopun memang tak boleh harapkan balasan, tapi terasa sangat kalo kita rajin bersedekah, hidup tenang. Mungkin balasannya tak langsung dalam bentuk uang, tapi kesehatan, anak2 yg baik dan penurut, buat saya itu sudah cukup sangat ❤️

    ReplyDelete