Saturday 11 February 2023

Nasi Lemak Kopi Tenggek


Bila Abang balik cuti Thaipusam ni special² Ummi masak. Antaranya nasi lemak, favorite food kami sekeluarga...

 Sambal telur puyuh, ayam goreng dan timun pun cukup dah. Ikan bilis pun time ni lah habis ๐Ÿ˜… 

Konon nak regukan nasi lemak dengan kopi O. Bukaklah peket Kopi Tenggek yang Walid beli di Pontian hujung tahun lepas...

Entah dimana silapnya, kopi tu tak hitam pekat macam Kopi Cap Gantang. Ceroi (cair) kata orang Kedah. Adjust sana, adjust sini tak okay jugak, akhirnya Ummi tambah susu pekat. Jadilah kopi susu instead of kopi O. 

Bukan salah kopi tenggek tu ye, Ummi memang tak berapa pandai buat kopi, kecuali guna Kopi Cap Gantang dan Kopiah Malaya yang dalam uncang tu. Kalau guna 2 jenama ni, Insha Allah sedap kopi Ummi ☺️

11 comments:

  1. Memang spesial tu, ada sambal telur puyuh.
    Saya pun tak berapa cun kalau buat kopi kecuali yang dalam uncang. Kalau yang serbuk biasa tu, saya suka renih atas dapur, kemudian tapis.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh begitu...nanti sy cuba. Sayang pulak kalau serbuk kopi tu dibiarkan saja ..
      Tq Kak Amie.

      Delete
  2. kenapa namanya kopi tenggek ye? macam2 nama skrg ni hehe. sedapnya sambal telur puyuh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Agaknya trend skrg kot, kena nama catchy baru org senang ingat hehe...

      Delete
  3. Selalu guna kopi uncang sekarang tidak sentuh kopi.

    ReplyDelete
  4. Kopi kampung yg buat sendiri tu yg paling kaw... arwah nenek ada pokok kopi keliling rumah.. jadi nenek tumbuk kopi sendiri.. siap bolih mkn gula2 kopi....๐Ÿ˜‹๐Ÿ˜‹

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy pernah rasa pengalaman ni masa kecik2 dulu tuan.. tp kecik2 dulu tak minum kopi :(

      Delete
  5. Sy tak pandai buat kopi kalau tak guna kopi uncang, hehe. Tapi malunya, kita org Joho pun tataw Kopi Tenggek ada jual yg mcm ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nampaknya bukan sy soranglah kalau gitu hehe...
      Ada kedai Kopi Tenggek ni di Pontian SK. Kata suami sedap kopinya, tak samalah mcm PH bancuh ni hahaha

      Delete
  6. Sedap plak SA tengok sambal burung puyuh tu...

    ReplyDelete