Tuesday 13 December 2022

Pusat Kitar Semula Komuniti Precinct 9, Putrajaya

Memandangkan di RISE@KL Batu Caves tidak menerima pakaian terpakai, kami ke Pusat Kitar Semula Komuniti, Precinct 9, Putrajaya

Letaknya berhampiran PETRONAS Precinct 9. 

Tapi untuk pakaian tidak dibayar. Kira macam donate-lah. Nanti  pihak AFES akan sorting. Ada yang dijual di Butik 3R di sini, ada dijual kepada pemborong pakaian bundle. Yang tak elok dilupuskan. Hampir semua pakaian yang kami hantar ni elok lagi. Walaupun katanya berhampiran Melawati Mall ada satu tong pink untuk letak pakaian terpakai (nanti vendor Alam Flora ambil), Ummi lebih suka hand over pakaian kami di sini, lebih proper. Sebab tu sanggup datang jauh ke Putrajaya ni. Harapnya masih boleh dipanjangkan hayatnya. 

Selain baju, kami bawa minyak masak terpakai (semalam terlupa bawa ke RISE@KL). 

3kg :) 

Kami diminta masuk ke pejabat untuk ambil duit...

Yeay, dapat duit lagi :D 

Dibuka setiap hari. Paling ramai katanya hari minggulah, sebab orang cutikan. Seronok tengok hari tu ramai yang berkeluarga, bawa anak-anak ke sini. Masing-masing ada kesedaran dan bagi pendedahan kepada anak-anak tentang kepentingan kitar semula. Walaupun mungkin duit jadi motivasi mereka, but at the same time depa dapat pendedahan dan pengetahuan tentang pengurusan sisa pepejal serta kepentingannya. 

Sempat lagi depa ni 😁

Untuk rakan-rakan bloggers yang bertanya; semua barang yang boleh dikitar semula boleh dihantar ke sini ataupun RISE@KL. Cumanya, RISE@KL tidak menerima pakaian terpakai. Kalau nak senang, dan ada pakaian terpakai untuk donate, terus saja ke Pusat Kitar Semula Komuniti di Putrajaya. Sekali harung kata orang :)



15 comments:

  1. Kt putrajaya bagus.. tmpt recyclenya besar.. siap boleh jual minyak terpakai lg tu.. sy simpan jugak minyak terpakai tp jualnya blom pernah lg

    ReplyDelete
    Replies
    1. assalamu alaikum wr wb..
      bismillahirrahamaninrahim,, saya sangat gembira kerana dapat menulis
      dan kongsi dengan rakan melalui tempat ini,
      Sebelum ini, saya seorang ahli perniagaan dalam sektor hartanah isi rumah
      dan mencapai kejayaan yang luar biasa, saya sudah mempunyai kereta, rumah dan kemudahan lain,
      tapi namanya ujian, saya sangat percaya pada semua orang,
      sehingga satu hari saya ditipu oleh kawan saya sendiri dan membawa semua yang saya ada,
      akhirnya saya berhutang kepada pelanggan saya sejumlah RM140,000 dan di bank sejumlah RM178,000
      Saya sudah stress dan hampir membunuh diri. 3 anak saya masih bersekolah menengah rendah/menengah dan juga pelajar, tetapi suami saya pergi ke mana-mana dan meninggalkan saya dan anak-anaknya di tengah-tengah bil hutang yang bertimbun,
      demi untuk makan setiap hari saya terpaksa menjual nasi bungkus dan kuih muih,
      Di tengah-tengah crush ekonomi seperti ini saya bertemu seorang kawan
      dan memberitahunya, alhamdulillah dia memberi nasihat kepada saya.
      dia pernah cakap dia pun macam aku lepas masuk Program Pengeluaran Wang Ajaib Halal hidupnya kembali berjaya,
      Pada mulanya saya ragu dan tidak percaya tetapi selama satu hari saya berfikir
      dan lihat hasilnya serta-merta, `
      Saya akhirnya turut serta dengan melayari laman web di http://wangajaibhalal.xtgem.com segala arahan Kyai Rahmat Sanjaya saya ikut dan hanya 1 hari astagfirullahallazim,
      alhamdulillah demi allh,
      akhirnya RM600,000 yang saya minta benar-benar di tangan saya,
      semua hutang saya lunasi dan selebihnya adalah untuk modal perniagaan,
      kini saya kembali berjaya terima kasih Kyai Rahmat Sanjaya Saya tidak akan melupakan jasa tuan.
      kalau kawan-kawan berminat, serius dan percaya, insyaAllah.
      Saya telah membuktikannya kerana Allah, sila hubungi WhatsApp nombor +6282240168483 layari laman website di http://wangajaibhalal.xtgem.com































      Delete
  2. Usaha ke Putrajaya demi untuk hantar baju terpakai.
    Alhamdulillah harap pakaian diberi memberi manfaat kepada orang lain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sayang nak buang @ tinggalkan begitu saja NA. Dengan AFES, diorang dispose @ distribute (jika masih elok) properly

      Delete
  3. Replies
    1. Sy suggest ke sini la MC utk hantar baju2 & buku2 tu

      Delete
    2. TQ info ni PH..
      Saya dah pi tempat ni..sistematik & user friendly.TQ sekali lagi

      Delete
  4. Kat seremban macam susah nak jumpa la...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mungkin local council ada kot SA, tmpt proper utk pengumpulan barangan recycle ni...

      Delete
  5. Saya pun banyak juga baju tak pakai. Belom jumpa lagi tempat terima baju terpakai kat area rumah ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih sudi ziarah 🤗
      PH pun baru skrg tahu tempatnya. Lepas ni senanglah nak clear-kan almari baju :)

      Delete
  6. Terima kasih PH share info2 ni. Nak save utk reference bila kemas almari nanti.

    ReplyDelete
  7. Samalah Ciknur... Baju kurung zaman kerja dulu mmg tak pakai dah :)

    ReplyDelete
  8. Sila sis sila 🤗
    Lega sungguh bila tahu tempat ni. Kalau tak serabut juga bila tgk baju2 terpakai byk sangat. Dah hand down & sedekah pun masih byk lagi ☺️

    ReplyDelete