Friday 9 October 2020

Kisah Jeruk Mangga

Sesiapa yang selalu memandu/menggunakan persimpangan lampu isyarat Greenwood pasti perasankan ada 2-3 orang anak-anak muda menjual jeruk mangga. Biasanya waktu tengahari dan petang. Sebelah pagi ada team sandwich dan kopi.

Ummi pernah beli sekali mangga jeruk ni. Since anak-anak pun tak berapa makan dan Ummi sendiri pun bukan penggemar jeruk, malaslah nak beli selalu. 

Tapi, pagi tadi Ummi terbaca di Harian Metro tentang kegigihan anak-anak muda ni mencari rezeki rasa tersentuh pula. Yang Ummi tertarik, dengan upah RM3 untuk setiap balang, ada yang mampu mengirim belanja kepada mak ayah di kampung. Masha Allah. Ada juga katanya menjaja jeruk ni untuk mendapatkan pengalaman berniaga dan berinteraksi dengan pelanggan. Bagus dik, masa depan awak panjang lagi. Timbalah sebanyak mana pengalaman. Kemudian rencanakan sebaik mungkin kehidupan awak. Jadi, apa salahnya  Ummi sokong usaha mereka. Cuma, harapnya mereka dapat menjaga keselamatan diri sendiri dan pengguna jalan raya yang lain.

Ummi sebenarnya sangat kagum dengan orang-orang yang suka berniaga. Kalau kita perasan, anak-anak muda zaman sekarang sangat tinggi semangat keusahawanan mereka. Ramai yang suka bekerja sendiri, mengambil peluang dari kemajuan dan kemudahan teknologi terutamanya Internet. Yang bekerja tetap pun Ummi dapati ramai juga yang berusaha menambah pendapatan melalui perniagaan. Tak dinafikan ada yang terpaksa berbuat demikian untuk kelangsungan hidup namun ramai juga berniaga atas dasar minat dan kehendak sendiri. 

Baru-baru ni Ummi berborak dengan pemilik UrbanSityDesign tentang business-nya. Ceria wajahnya bila dia cakap "Siti pun sekarang rasa lega...rasa seronok bila dapat bagi duit kat parents. Hulur je Kakngah... Takyah nak berkira-kira lagi sebab business Siti makin stabil" You nailed it girl! 

Banyaklah masyuk ye Siti 🤗

Ummi sentiasa yakin, setiap usaha ada ganjarannya. من جد و جد



11 comments:

  1. Asal berusaha cari rezeki halal dan berkat.

    ReplyDelete
  2. 9/10 rezeki dari perniagaan.
    Kat rumah pun ada stok jeruk mangga pn is3 buat sendiri.
    Tapi taklah buat bisnes, makan sendiri aje.

    ReplyDelete
  3. Saya pun kagum dengan orang yang suka berniaga. Rajin, sabar melayan karenah pelanggan. Penyambung kerja Nabi Muhammad s.a.w. Jeruk mangga tu buat kecuuurrr!!!

    ReplyDelete
  4. betul, kagum dengan mereka yang istiqamah berniaga ni. btw menggodanya jeruk mangga yummmsss

    ReplyDelete
  5. kat melaka pun, anak muda jual jeruk ni di trafik lights.
    bagus. sgt bagus.
    daripada meminta-minta, kan. better usaha sendiri.
    jgn pilih kerja.

    ReplyDelete