Saturday 11 February 2023

SG - Batu Kurau - Taiping - SG

Usai ambil report card anak² di SRAI Walid balik ke rumah ambil Ummi dan Adik. Sekitar jam 9.40 pg baru kami bertolak ke Batu Kurau. Sampai di masjid sejurus sebelum azan Zohor. Usai urusan pengebumian Bang Cha barulah kami ke rumah Cik Ani untuk bertemu Makngah dan ahli keluarga sebelah arwah yang lain. Jam 4.30 petang kami minta diri. 

Ini kali ketiga Ummi berkunjung ke Batu Kurau. Batu Kurau terkenal dengan durian dan petai. Ummi pernah berkunjung ke rumah Aunty Shima, housemate Ummi & Mommy Zya dulu. Puas betul kami makan durian di dusun ayahnya. Kali kedua Ummi datang bersama Walid ke Batu Kurau ialah menghadiri perkahwinan rakan sepejabat, pasangan Zeli & Zima. Dihidangkan gulai daging kerbau, keunikan di sini. Malah, arwah Pakngah juga rajin membawa pulang daging kerbau ke rumah Makngah di waktu raya. 

Dalam perjalanan ke Taiping, kami singgah sebentar di pekan Batu Kurau yang lebih kurang seperti pekan Kupang di Baling. Pekan kecil yang menempatkan beberapa deretan kedai, hentian bas, pejabat penghulu dsbnya. Ingatkan murah petai di sini, rupanya sama juga harganya seperti di KL. Kata penjual, buah luar musim sebab tu harganya tinggi. Durian pula terpaksa simpan keinginan sebab polisi no durian in the car :D Nak berhenti makan di tepi jalan pun, rushing nak balik. Dan perut masih kenyang. Pukul 4 tadi baru lunch di rumah Cik Ani. 

Menghampiri jam 5.30 kami tiba di rumah agam Mommy Zya. Sejak pertengahan tahun lepas mereka sekeluarga berpindah ke Taiping apabila suaminya ditugaskan di Bandar Warisan ini. Mereka sekeluarga ditempatkan di sebuah rumah kolonial tinggalan British. Teruja kami anak beranak bila berpeluang melihat sendiri reka bentuk, dekorasi dan keluasan rumah kolonial ni. 

Rumah Mommy ada meriam! 

Meja makan ini juga ada nilai sejarah bila Almarhum Sultan Perak, DYMM Sultan Azlan Shah pernah bersantap di sini. 

Sempatlah kami sekeluarga house tour rumah ni. Banyak cerita dan info menarik yang dikongsikan oleh Mommy Zya. 

Dapur Mommy Zya terbakar baru-baru ni. Syukur tiada kerosakan besar. 

Hampir sejam, kami terpaksa minta diri, nak balik ke SG. Ikutkan hati nak bermalam di sini tapi memandangkan Walid ada urusan yang tak dapat dielakkan esoknya (hari ni) maka terpaksa juga kami balik. Kesian pula anak³ yang merengek hendak bermalam di sini. Ada rezeki kita datang lagi, Insha Allah. 

Pukul 11.00 malam kami sampai di SG. 

Singgah makan di Nas Bistro. Ummi order nasi bujang. Sedap juga. 

Dah lama tak travel malam itu yang sedikit gusar. Apapun alhamdulillah Allah permudahkan segala urusan kami. 

3 comments:

  1. Unik rumahnya ya..siap ada meriam. Teringin jugak nak tengok rupa rumah zaman kolonial tu. Tapi yelah, rumah orang mana boleh suka-suka tayang kan? Hehe

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah
    dipermudahkan segalanya

    ReplyDelete