Thursday 11 June 2020

Balik kampung ke?


Mula-mula PKP (Perintah Kawalan Pergerakan)... 
Kemudian PKPB (Perintah Kawalan Pergerakan Dipertingkatkan) untuk sesetengah kawasan...
Seterusnya PKPB (Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat)...
Semua ni bermula pada 18 Mac hingga 9 Jun 2020. 84 hari keseluruhannya jika tak silap Ummi.

Dan akhirnya mulai semalam, 10 Jun bermula PKP Pemulihan (PKPP). 


Alhamdulillah negara kita  dah memasuki fasa pemulihan dalam perang melawan Covid-19. Semalam hanya ada 2 kes, yang terendah sejak Mac. Alhamdulillah.

Banyak sektor ekonomi dan sosial yang telah dibuka. Juga akan dibuka pada 24 Jun nanti ialah sesi persekolahan untuk anak-anak yang akan mengambil peperiksaan awam seperti SPM, STPM dan yang seangkatan dengannya.


Yang paling menggembirakan ramai orang pastinya point pertama tu kan... Melompat kami anak beranak bila dengar PM kata dah boleh balik kampung. Hooray! Dan Ummi yakin ramai yang dah sampai di kampung halaman masing-masing kan? Member Ummi pun Mek Ani awal pagi tadi dah bertolak ke KB. YDP sekolah Abang semalam lagi dah sampai JB 😁. 

Alhamdulillah nikmat bila dapat kembali kebebasan. Yang penting, kita terus berjaga-jaga. Sesuaikan diri dengan new norms, Insha Allah selamat.

Kami? Ada juga perancangan untuk balik kampung walaupun ikutkan Walid nak balik raya haji nanti je. Tapi, itulah Tok di kampung dah tak sabar nak balik ke sini. Lagi pun dengarnya durian dah mula gugur dan tengah banyak di pasaran sana. Memang nak kena baliklah kan?

Nak kena Maksu n 😋

Ada yang dah sampai kampung ke?

3 comments:

  1. Baik balik cepat. Ada peluang.

    ReplyDelete
  2. Sambut raya sekali lagi hujung minggu ni

    ReplyDelete
  3. Syukur dah boleh balik kampung. Tapi belum boleh balik lagi. InshaAllah next week

    ReplyDelete