Monday 26 March 2012

A Day @ Tugu Negara

Masing-masing sibuk bergambar
Plan asal kami nak berjoging dan piknik di Lake Garden. But then, sampai sana parking dekat Taman Botani Negara tu ditutup, kerana kebetulan hari tu ada perasmian "Bonsai & Orchid Expo" oleh YDP Agung. So we made a u-turn and went to Tugu Negara.

Ini first time saya ke sini. Ingatkan dah pernah datang masa kecik2 dulu tapi dok search memory bank memang x jumpa, kira x pernah datang la kot..:)

Mula-mula kami cari port, piknik dulu. Makan nasi lemak bawah pokok dulu, tengok2 anak-anak ikan, main ball dengan Abang dulu then baru la mendaki ke arah Tugu Negara. Dari bawah x nampak orang, naik atas punyalah ramai orang esp pelancong. Kami naik ke atas dengan mendaki bukit, x ikut trek yang disediakan dan bukan thru main gate. Maklumlah, main redah je. Lagi satu memang niat nak expose Abang especially dengan nature. Biar dia rasa pasir, tanah, batu dan sebagainya.

Sempatlah snap 5-6 keping gambar, lepak2 atas tu. Di atas bukit tu kita akan nampak seluruh KL. I thought i was only the tugu but we have another monument, macam tugu peringatan.

Cerita mengenai Tugu Negara ada dicatatkan di sini. Very informative
Tugu Peringatan - ada dicatatkan ceritera sejarah di sini tapi saya x sempat meneliti dan membaca kerana terpaksa mengawal Abang. Between tangga dan tugu tersebut, ada kolam air disekeliling tugu tersebut. Utk sampai ke Tugu, kena melintasi jambatan kecil. Sebab tu saya x sempat menelaah, takut Abang jatuh dalam kolam tersebut. Main entrace juga terletak di sebelah sini.
Apa tunggu lagi, moh kita!

No comments:

Post a Comment