Sunday 7 July 2019

Dalini Homestay Baling


Jika di SP kami memilih Hotel Sastria, di Baling kami pilih homestay untuk menginap. Tok pun dah join kami semula jadi better sewa homestay. Anak-anak pun lebih selesa nak bermain, menonton TV dsbnya. 


Kali ni kami menginap di Dalini Homestay yang terletak di Taman Desa Alamanda di Batu 42, kira-kira 10 minit ke pekan Baling. Lokasinya berhampiran atau lebih tepat di belakang Taman Desa Chempa yang menjadi landmark Batu 42 sebab taman perumahan ni dah lama, yang terawal di sini rasanya. Kami hari tu ikut Waze, dibawa ke Taman Desa Lili, which is the other side of the town. Jadi, lebih baik ikut Taman Desa Chempa. 

Batu 42 sekarang dah membangun, dah boleh di panggil pekan kecil. Ada deretan kedai termasuk 7-11, Pasaraya Billion, hotel bajet, klinik dsbnya. PPD Baling dan SMKA Baling pun lokasinya di sini. Zaman Ummi kecik2 dulu, Batu 42 ni dikelilingi oleh pokok getah dan hutan. Hanya ada satu dua warung makan dan bus stop, tempat Tok Wan menunggu Ummi yang balik dari asrama dengan menaiki bas MARA. Rindunya pada kenangan membonceng motorsikal Tok Wan :( eh, bus stop tu masih ada tau. Lejen sangat dengan bangku kayunya tu. Next time balik kampung Ummi snap gambar 😁



Dalini Homestay ni ada 4 bilik tidur, 2 bilik air juga dapur. Rumah memang kemas terjaga. Master bedroom ada aircond and attached bathroom. Aircond tu wajib bagi kami kalau nak sewa mana-mana homestay :) segala kelengkapan asas disediakan; bantal selimut extra, shower cream, iron, iron board, sejadah dsbnya. Peti sejuk dan mesin basuh pun ada. Kalau nak booking, tanya owner apa yang tak ada. Lagi senang sebab mostly semua ada ahaks! 

Credit: Dalini Homestay 

Master bedroom 

2nd bedroom 

Bilik 3 dan 4 dilengkapi tikar. Tapi toto, extra selimut dan bantal ada disediakan. 


Bilik air; 



Dapur gas untuk memasak disediakan tapi Ummi tak tahu nak nyalakan 😅 ada nampak kesan kertas di bakar, mungkin nak hidupkan api kena cucuh dulu kot. Since Ummi tak plan nak masak, so tak kisah dapur menyala ke tidak hehe... 

Ruang dapur; 




Alhamdulillah penginapan yang selesa bagi kami. Owner pun baik dan sangat responsive. Cepat je balas kalau Ummi WhatsApp-ed. Cuma Ummi nak suggest kalau boleh pihak homestay pasang wall fan di dapur untuk lebih selesa. Lupa, harga sewa semalam rm160 😊. 

Dalini Homestay
No 230 Taman Desa Alamanda
Batu 42
09100 Baling 
Kedah Darul Aman
No tel: 014 562 6316 (Dalini @ Ani)
Sewa: RM 160/ night.

6 comments:

  1. Biasanya lalu aje pekan Baling ni
    Belum pernah menginap lagi kat situ

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dari mana ke mana tu tuan? Sudi-sudi lah singgah di tempat kami :)

      Delete
  2. wahh.. homestay ni lengkap la.. harga pun x mahai.. tp barang complete..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye dilah, serba serbi lengkap. Kebersihan pun terjaga.

      Delete
  3. Tengok pun selesa home stay ni.

    Berbaloi untuk family besar

    ReplyDelete