Thursday 30 August 2018

Beraya di Balik Pulau



Alhamdulillah akhirnya dapat juga Umi menjejak kaki ke rumah saudara mara (sepupu-sepupu) Tok Umi di Balik Pulau, Penang. Bayangkan dah berbelas tahun Umi kahwin dengan Walid tapi baru ada rezeki nak ziarah mereka. Pernah jumpa sekali sekala time kenduri keluarga tapi tak sempat nak berborak panjang dan berkenal mesra. 

Kami singgah di SP dulu sementara mereka yang lain (Anak Cucu Tok Ayah - ACTA) straight to Penang. Ambik kunci homestay dan simpan barang-barang basah dulu.  
Jumpa semula lepas zohor di rumah Tok & Wan Teh di Bukit Penara. Terus kami dipelawa makan nasi :) 

Umi pun ambik lah kesempatan berborak dengan Tokteh. Rupanya Tokteh ni adik kepada Tokngah Jamiah. Tokngah ni Umi kenal baik sebab dah 2-3 kali ke rumahnya. Maklumlah orang 'keyel' juga w/pun tinggal di Pulau Indah :D  Disebut satu-satu nama adik beradiknya barulah Umi faham susur galur keturunan sebelah Tok Umi ni. W/pun Umi ni menantu Tok Umi je, tapi penting untuk Umi ambik tahu untuk dimaklumkan kepada anak2. Maklumlah bila tanya Walid dia pun tak tau 😅 

Dah puas bersantai dan berborak barulah bergerak ke rumah Toklang, adik Tokteh di Padang Tengah. Tokteh hidang bihun goreng. Berebut pulak makan padahal baru lepas makan nasi. Sedap air tangan Toklang. Siap tapaukan rempeyek lagi untuk kami. 

Berhampiran dengan rumah Toklang ialah rumah Tokchaq. Janjinya nak dinner di rumah Tokchaq ni tapi kami sampai awal. Terkejut kami tengok hidangan yang disediakan oleh mereka sekeluarga. Macam kenduri! Nasi, mee, roti jala kuah durian, kuih muih, buah dll... Dengan perut yang penuh, rasa terkilan pula tak mampu nak makan banyak. Masing-masing hanya mampu jamah sikit-sikit je. 

Setting ala kenduri/kedai makan menambah rasa bersalah kami :( memang well prepared Tokchaq sekeluarga menanti kami. 

Rumah terakhir ialah rumah Wansu Mail, saudara bongsu keluarga ni. Tapi Wansu takde, keluar menjerat burung. Toksu dan anak2 merekalah melayan kami. Sedap kek yang disediakan oleh anak Toksu ni. Tak lama pun kami disini. Masing-masing dah penat dan pakat nampak katil je haha... Dah sehariankan berjalan jom la kita balik homestay. 

Ingatkan terus balik ke homestay. Menyinggah la pulak ambik angin di Gertak Samggul, pantai nelayan. Takde apa pun yang menarik kat sini tapi bolehlah nak melepak sambil layan anak2 main pasir. 

Rumah first. 

Rumah second.

Rumah third.

4th house.
Letih dah muka Kakak :D 

Akhirnya sampai juga ke homestay. Lega 😀

Sakan depa main ayaq.

Kat mana ni? Tunggu..... 

2 comments: