Monday 18 March 2019

Meraikan... Itu sebenarnya


Masa arwah Nenek (moyang Abang) ada dulu, setiap kali menyediakan makanan Ummi tengok Tok Umi akan buat 2 versi; pedas dan tak pedas. Sebabnya Nenek tak boleh makan makanan bercili walaupun kita rasa tak pedas mana pun. Kalau goreng bihun, satu kuali Tok Umi akan tumis dengan cili kisar dan satu lagi tanpa cili kisar. Guna sos dsbnya. Boleh je buat bihun Singapore kan, tak pedas semua boleh makan. Tapi Tok Umi sanggup buat dua versi sebab nak raikan Nenek. Maknanya apa yang di masak untuk kami, itu juga yang di masak untuk Nenek walaupun sedikit berbeza bahannya. 

Pada pandangan mata kasar Ummi waktu tu, nampak leceh dan letih cara Tok Umi ni. Tapi, bila sekarang Ummi diberi peluang oleh Allah untuk jaga Tok, Ummi pun buat benda yang sama. Rasa kasih pada ibu membuatkan kita rasa seronok dan bahagia dapat meraikan ibu. Ada certain food yang Tok pantang jadi seboleh mungkin Ummi cari kan alternative agar Tok dapat menikmati apa yang kami makan. Contoh kalau buat mee soto, Ummi celur juga bihun untuk Tok. Budak2 ni suka mee jadi kita raikan kedua-dua. Tak penat mana pun. Apatah lagi bila nampak masing-masing berselera makan. 

Mee untuk kami, kue tiau untuk Tok. Tapi banyak mana Tok makan pun, tukang perabihnya kami juga haha... 


Tu je nak sembang 😘

6 comments:

  1. saya pun ada nenek usu yang takleh makan makanan berminyak sebab masalah hempedu..jadi, mak da ajar masak kena ada dua jenis, satu yang tumis, satu yang rebus, tiap kali kalau nenek usu datang makan kat rumah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagus mak Sunah dah ajar macam tu. Mesti rasa seronok nenek su tu kan.

      Delete
  2. betul la ummi. masakan sama resepi sedikit berbeza. jadi masa makan reramai tak kisah dah :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang penting makan sama-sama kan k. Laili :)

      Delete
  3. Syukurllah PH sebab dianugerahkan hati hati yg suka meraikan orang tua... Sifat terpuji tu tau. Besar ganjaran pahalanya. Beruntunglah ibu ibu dalam dunia mendapat anak solehah macam tu.......Sebab bukan senang nak buat pahala pada orang tua walaupun nampak mudah, syaitan suka nar menghasut hish!

    ReplyDelete
  4. Doakan saya ikhlas kak. Ada je kadang tu rasa tak ikhlas, malas, penat dsbnya :(

    ReplyDelete