Monday 18 June 2012

Makanan Kota Bandung


Hampir tiga minggu meninggalkan kota Bandung, hati saya masih teringat-teringat. Bukan sahaja kepada keramahan, kemesraan dan ketulusan yang di pamerkan oleh warga Bandung, tetapi keenakan makanannya juga mengusik perasaan. 

Ingin saya rakamkan di sini antara makanan tradisi Bandung yang telah dihidangkan kepada kami sepanjang bertugas di sana. Saya amat mengagumi cara mereka mengkomersilkan makanan tradisional mereka seperti kuih muih sehingga ia menjadi makanan 'kelas atasan' dan dihidangkan di hotel! Kuih tradisional seperti bengkang contohnya di jual di outlet berhawa dingin. Saya tidak pernah melihat atau mengetahui mana-mana kedai kuih atau bakeri di negara kita yang menjual bengkang... yang ada hanyalah cream puff, curry puff, muffin dan seangkatannya. 
Ini yang saya maksudkan. Pelbagai kuih muih tradisional seperti bengkang, lepat, ketayap dan sebagainya dipamerkan diruang kaca yang berhawa dingin - menarik kan?
 Jom, jamu mata dengan foto seterusnya! 

Dessert - sungguh saya lupa namanya! Minuman penghilang dahaga ini di jamu sewaktu kami makan malam di Gedung Sate. Menurut Ibu Sari & Mas Hendro, ia adalah salah satu signature dish masyarakat Sunda
Mee Ayam - simple yet delicious

Aneka kuih muih sedia untuk di pilih

Yang ala-ala ketayap tu namanya semer mendem - lebih kurang gitulah bunyinya. Rasanya lebih kurang pulut panggang / udang
Sungguh comel kuih ini - namanya kuih bangkok. Rasanya seperti kuih kacang tapi kuih bangkok ni lembut. Nak makan pun sayang sebab rupanya tersangat comel
Ini pula makanan t/hari kami - nasi putih, ayam panggang dan sayur mayur. Packaging sangat menarik bukan? Alangkah baiknya jika pengusaha makanan kita juga mampu menyediakan packaging seperti ini

Nasinya tersangatlah sedap - mungkin mereka menggunakan beras padi bukit

Satu lagi contoh packaging yang menarik & komersil

Setiap hidangan lengkap dengan pencuci mulut - buah dan puding

Kalau tak salah ini bubur bakso - nasi impit bersama kuah kacang & tauge

Mee Kocok
Makaroni bakar
Sekian, siri akhir untuk Bandung, yang penuh kenangan!



2 comments:

  1. sodap eh...kau buat aku rindu mahu ke Bandung laaaa!!!

    ReplyDelete
  2. kan? aku pun teringat2 food diorg yg mabeles tu esp the Sundanese food..

    ReplyDelete