Sunday 30 December 2018

Majlis Penutup Program Tarbiyah Anak-Anak Remaja Masjid Sg Chinchin 2018


Sepanjang cuti sekolah ni Ummi masukkan Abang dan Angah dalam program Tarbiyah Anak-Anak Remaja anjuran Masjid Sg Chinchin ni. Program ni dianjurkan dengan kerjasama Maahad Tahfiz Sheikh Muhammad Nur yang terletak bersebelahan masjid. Dalam banyak-banyak program cuti sekolah yang ditawarkan ini yang paling sesuai dari segi bajet dan had umur. Bayaran cuma rm50 seorang dan anak-anak berusia 6 tahun ke atas boleh sertai program ni. Dapatlah Angah join sekali.


Dari segi pengisian Ummi tengok kebanyakannya sama sahaja; ada kelas hafazan, solat, fardhu ain, dll. Adalah sekali tu diberi peluang untuk peserta buat aktiviti memanah. Trial session 3x bidik. Nak extra kena join kelas memanah, rm50 sebulan kalau tak silap. Aktiviti berkuda pula tak dapat dilaksanakan sebab kekangan dari segi logistics.

Alhamdulillah terisi juga masa cuti anak2 w/pun program ni half day je. Abang misalnya dapatlah polish hafalan juz 30 tu. Disamping tu dapat juga hafal 10 ayat terawal dan terakhir Surah Al Kahfi. Angah pula dapat juga hafal surah-surah lazim dan 3-4 ayat awal Surah Al Kahfi alhamdulillah. Angah ni bukan tak boleh menghafal tapi suka main-main. Dengan Ummi asyik bergaduh je kalau suruh hafal :(



Last day program ada aktiviti mewarna dan hafazan. Angah masuk pertandingan mewarna tapi tak menang. Abang pula zero masuk pertandingan hafazan, dapat no 3 kategori bawah 12 tahun dan remaja. Kategori remaja Ustaz calonkan dia sebab dia paling banyak hafal among the group members w/pun tak cukup umur hehe... 



Hadiah hafazan. 

Malam penutup tu ada penyampaian sijil, hadiah peserta terbaik dan jamuan. Abang dapat hadiah peserta terbaik dalam kumpulan alhamdulillah.


Parents ramai juga yang hadir. Termasuk jemaah masjid memang meriah juga sambutannya. Yang bestnya masjid ni mesra kanak-kanak. Anak-anak kecil bebas ke sana ke mari sebab majlisnya pun di luar dewan solat. 


Alhamdulillah 'ala kulli hal. 

2 comments:

  1. Seronok Abang dengan Angah ye Alhamdulillah.
    Selamat Tahun Baharu 2019 ummi. Semoga dimurahkan rezeki dan tercapai azam 2019 :)

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah.
    Terima kasih aamiin.
    Samalah kita k.laili. Moga 2019 lebih baik untuk kita semua aamiin..

    ReplyDelete