Wednesday 14 June 2023

Pokok Sepelas @ Mempelas

Bila nampak anak pokok ni tumbuh berhampiran pokok jambu depan Rumah tu, sengaja Ummi biar dia tumbuh. Sebab pokok ni ada memori tersendiri dalam kotak ingatan Ummi :)

Besar dah dia, menjalar dan menumpang di pokok jambu. 

Salah satu kegunaan daun pokok sepelas ni ialah pengganti kertas pasir. Arwah Tok Wan dulu kalau buat lastik (kami panggil (teghebey), gasing atau senapang kayu akan gosok kayu yang digunakan tu dengan daun sepelas ni. Nanti licinlah, macam guna kertas pasir tu.

Satu lagi kegunaan daun sepelas ni ialah untuk menggosok periuk. Zaman dulu masak memasak di atas dapur kayu, jadi asap kayu tu menyebabkan periuk jadi hitam. Caranya; ambil daun sepelas dan sedikit pasir dan digosok pada periuk. Pasir tu pasir tepi telaga, bersih dan ada mata air keluar dari pasir tu. Berkilat jadinya! Tok Cik Ya champion bab sental periuk ni hehe... Dulu kami membasuh pinggan mangkuk di telaga (perigi). Macam dalam cerita² P Ramlee tu ... Segala pinggan mangkuk, periuk belanga dibawa ke telaga milik arwah Tok Nik dan sama² membasuh di situ. Bekalan air paip di rumah sangat terhad. Kadang ada air, kebiasaannya tiada langsung bekalan airnya :( 

Walaupun Ummi familiar dengan daun sepelas ni tapi Ummi tak pernah perasan pokok ni mengeluarkan bunga yang sangat cantik! 

Bunganya ada bau lembut. 
Ummi nampak lebah kelulut berterbangan dan hinggap di bunga ni. Mencari nektar barangkali. 

Pokok begini jarang diberi perhatian, tapi tetap ada keistimewaan dan kecantikannya. 



9 comments:

  1. Pengalaman satu masa dulu, yang tak akan berulang zaman sekarang. Banyak kegunaan pokok sepelas.

    ReplyDelete
  2. Sy baru tahu nama pokok ni, jujurnya tak kenal pun pokoknya. Sy lahir dan membesar di kampung dalam bandar dan mak pulak memang kurung kami dalam rumah, hahaha.

    ReplyDelete
  3. saya xtau mempelas ada bunga secantik ini...dulu masa belajar pernah join kelab kembara,pokok ni salah satu sumber air dalam hutan air dari akarnya boleh diminum

    ReplyDelete
  4. Pengetahuan baru tentang pokok sepelas.

    ReplyDelete
  5. Perkongsian yang menarik 👍🏽
    Saya tak tau pasal pokok ni.

    ReplyDelete
  6. Xtau pulak ada pokok yg daunnya boleh ganti kertas pasir.. new info ni.. tq share PH

    ReplyDelete
  7. kalau tak silap kak ana daun pokok ni juga guna untuk rawatan kurap dulu-dulu la , ada nama lain kalau di kampung kak ana lupa dah PH tapi rupa tu kenal daunnya..

    ReplyDelete
  8. SA memang x tau la pasal daun- daun ni...mana yang kenal je la kenal...apapun bagus ye daun ni banyak kegunaan

    ReplyDelete