Tuesday 19 September 2023

Sekolah Abang dilanda Ribut

Dugaan petang semalam, 19/9... Hujan dan angin kencang yang melanda beberapa tempat di Lembah Klang turut menyebabkan beberapa batang pokok-pokok besar di sekolah Abang tumbang :(

Luluh hati Ummi tengok keadaan ni... :( 
Bagaimanalah keadaan anak² masa kejadian ni kan... Mesti takut 😭

Dulu, kalau berlaku ribut di kampung, arwah Tok Wan akan jerit suruh kami semua turun dari rumah, khuatir bumbung (atap zink) atau dinding rumah (papan) diterbangkan angin ataupun pokok tumbang menimpa rumah. Walaupun rumah berada pada jarak selamat dari pokok durian yang paling hampir tapi segala kemungkinan boleh berlaku. Arwah Tok Wan juga akan azan dengan kuat, mohon perlindungan dari-Nya. Kadang tu bersahut-sahutan azan dari rumah² lain juga. Bila ribut reda, biasanya bekalan elektrik terputus, sebab pasti ada pokok atau dahannya jatuh menimpa kabel letrik. Kadang tu tiang elektrik pun tumbang! 

Kerosakan pada susur gajah...



Pokok tanpa daun yang tumbang ni, pokok kesukaan Ummi. Walaupun tak berdaun, tapi ranting-rantingnya tetap membentuk 'kanopi' yang cantik. Bangunan belakang tu Aspura, sambil tunggu Abang turun (bila jemput dia), selalunya Ummi rajin menatap pokok tu. Dok terbayang kalau autumn di negara 4 musim begitulah agaknya rupa pokok bila dedaunnya gugur :) 

Walau apapun, syukur teramat sangat sebab tiada kecederaan apatah lagi kemalangan jiwa (nauzubillah) kepada warga sekolah samaada guru, murid mahupun para pekerja/kakitangan lain. 

Pagi ni, kerja pembersihan dimulakan... 


Terima kasih ibu ayah yang turun padang hari ni... begitu juga murid² dan guru² yang saling bekerjasama. Mudah-mudahan dipermudahkan segala urusan agar persekitaran kembali baik dan selamat untuk anak-anak permata Al Quran ni semua dan seluruh warga SMKA ni 🤲 Doakan sama ye.

Credit Photos: Sources 

15 comments:

  1. Allahuakbar sekolah abang pun kena ye...petang semalam ada ternampak dalam ig orang share pasal ribut di Kepong

    ReplyDelete
  2. syukurlah semua selamat. memang teruk ribut semalam.ni kat sini dah mula hujan lebat dan ribut lagi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada tempat banjir kilatkan LM...
      Hari ni Gombak pun hujan sebelah tengahari.

      Delete
  3. Allahu.. kami di Johor pun hujan lebat semalam, ni pun tengah hujan PH. Syukurlah tiada kecederaan dan kemalangan jiwa yang disebabkan pokok tumbang tu.

    ReplyDelete
  4. Agak teruk juga kesan ribut melanda.. Syukur tiada perkara yang tidak diingini berlaku.

    ReplyDelete
  5. Allahu Akhbar , semoga keadaan akan lebih baik lepas ni, aamiin

    ReplyDelete
  6. Allahu...semoga Allah mudahkan urusan pembaikpulihan

    ReplyDelete
  7. إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ
    Ya Allah, berikanlah ganjaran kepada mereka di atas musibah yang menimpa mereka dan gantikanlah untuk mereka sesuatu yang lebih baik darinya 🤲🏻

    ReplyDelete
  8. Allahuakbar...syukur x melibatkan anak-anak...

    ReplyDelete