Tuesday 1 December 2020

Kakak ~ Cucuk Darjah 1

Waktu PKP ni, kebanyakan urusan dengan agensi kerajaan perlu dibuat melalui temujanji. Nak buat I/C, buat surat mati, imunisasi anak semua melalui temujanji. Tapi, bagus sebenarnya sebab menjimatkan masa dan lebih efisien. Jika di waktu pandemik sebegini kita boleh laksanakan, alangkah baiknya jika keadaan kembali normal nanti ianya tetap diteruskan. 

Contohnya pagi tadi Ummi bersama Walid bawa Kakak ke Klinik Kesihatan Gombak Setia untuk imunisasi darjah 1. Seminggu sebelum datang, cikgu kelas minta ibu bapa isi borang temujanji (melalui Google form) ; pilih tarikh dan slot yang disediakan dan submit borang tersebut secara maya. Tiba hari yang ditetapkan i.e today kami hadir. 



Dari mula mendaftar hingga ke 'cucuk' tak sampai setengah jam pun! Ada kaunter regi khas dan bilik khas untuk murid-murid darjah 1, Tingkatan 1 & 3 yang disediakan. 
Kakitangan yang bertugas pun semuanya baik dan ceria belaka. Sampai terlupa Ummi depa sedang berperang dengan Covid-19. Tabik! 

Bangunan baru KK Gombak Setia ni pun luas dan selesa. Ada lif semua lengkap. Cuma parking space agak limited. Disinilah Ummi planned nak bawa Tok untuk regular check up sebab doktor di Hospital Selayang ada bagi referral letter untuk Tok buat pemeriksaan berkala. Takpelah, may she is in a better place now aamiin. 

Tak lupa ambil gambaq buat kenangan. Agaknya orang-orang kat situ pun pelik tengok kami haha... Orang mai KK muka sakit, sedih kami pulak happy-happy je siap posing depan klinik 😂


Rupanya untuk Darjah 6 dah takde cucuk BCG macam kita dulu-dulu. Naik form 3 nanti baru ada (for boys). Untuk girls form 1 ada imunisasi. Ikut kata nurse tadilah... Lega Abang 😁

Lega satu bab. Sekarang ni tunggu giliran untuk berurusan dengan JPN pula. Moga dipermudahkan juga. 

 

7 comments:

  1. Alhamdulillah semua berjalan lancar dan ceria.

    ReplyDelete
  2. Oh dah tak ada BCG rupanya. Yang Form 1 tu tak silap saya pelalian HPV utk kanser serviks.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maybe Farrah sebab doc kata utk girls shj.

      Delete
  3. Mudah urusan dan masa by appointment lebih efficient.

    ReplyDelete
  4. Betul. senang kerja dan urusan bila ada tarikh dan waktunya. Alhamdulillah settle satu urusan.

    ReplyDelete