Wednesday 23 September 2020

UPKK 2019 ~ A Happy Ending, Alhamdulillah

UPKK 2019 ~ Proses Semakan, Keputusan & Pengalaman Kami. 

Bagi majoriti pelajar dan ibubapa dah lama tutup buku bab UPKK ni kan? Berbeza bagi kami (dan segelintir murid) yang terpaksa melalui proses semakan keputusan UPKK atas beberapa sebab. Ada yang hendak memperbaiki keputusan, ada yang terpaksa berjuang kerana terdapat kesilapan teknikal dsbnya. 

Di sini Ummi kongsikan pengalaman dan perjuangan kami mendapatkan semula A yang 'hilang' akibat kesilapan teknikal dalam Ujian Penilaian Kelas KAFA 2019 yang diduduki Abang tahun lepas. 

UPKK menjadi satu-satunya peperiksaan besar diambil Abang sepanjang persekolahan sekolah rendah selepas UPSR dibatalkan. Batch Covid-lah katakan :) 

18/12/2019 
Keputusan UPKK diumumkan.


Terperanjat besar Ummi nampak C tu. Dua hari berturut-turut Ummi checked keputusan. Waktu ni kami sekeluarga berada di Butterworth mengikut Walid bertugas di luar kawasan. Jadi, kami tak tahu subjek apa yang gred C tersebut. Slip keputusan perlu diambil di sekolah. Bila orang tanya result Abang, Ummi cuma bagitau 7A... Berat sungguh nak sebut C tu 😅 Walaupun kami terima result tu tapi dalam hati rasa ada kesilapan. A mother's instinct I guessed. Jujurnya dalam hati dok berharap agar keputusan thru SMS ni silap, di slip 8A sebenarnya. 

Apapun keputusan tersebut tetap diraikan. Baca sini: Result UPKK Abang

Result trial Abang. 

23/12/2019
Ummi bersama Abang ke pejabat sekolah untuk mengambil slip peperiksaan. Terkejut besar Ummi, Abang pun sama bila tengok C tersebut untuk subjek Al Quran. Something must be wrong here.

Benar telahan Ummi. Melalui Cg M, Ummi dimaklumkan ada 'kesilapan sistem' pada markah Abang. Kata Cg M, cikgu-cikgu pun terkejut bila tengok slip peperiksaan Abang. Dalam 94 orang calon, Abang satu-satunya murid yang dapat gred C, subjek Al Quran. Belum pernah rasanya murid SRAI dapat C subjek Al Quran ni. 

Untuk makluman, ada 3 subjek dalam UPKK yang pemarkahannya dinilai oleh pihak sekolah; Amali Solat, Al Quran dan Penghayatan Cara Hidup Islam (PCIH). Orang kata 3 subjek ni A dalam tangan sebab pihak sekolah (guru) yang bagi markah. Teruk sangat kalau dapat C sementelah Abang murid SRAI. Celik Al Quran dan masuk kelas Aulad Huffaz, inisiatif JAIS juga untuk melahirkan generasi hafiz/hafizah (penghafaz Al Quran).

Jadi, kami decided untuk buat semakan. Maklumkan terlebih dahulu kepada guru penilai kumpulan Abang, Ustaz AA. Benar bagai diduga, terdapat kesilapan teknikal dalam borang markah Abang. Sepatutnya jumlah markah = bahagian A + bahagian B. Tapi markah Abang, hanya diambil bahagian A sahaja. Patutlah C!

Kami tak salahkan sesiapa because thing like this happens. To err is human. Kami ambil sikap berlapang dada dan redha dengan ujian ni. Nak berkeras, marah-marah takut nanti hilang berkat, hilang redha guru. Lagipun perjuangan baru nak bermula. A long the way semestinya perlu sokongan dan bantuan pihak guru/sekolah.

26/12/2019

Borang permohonan ditandatangani oleh guru besar. Keesokannya, kami pos borang tersebut melalui Poslaju.

31/12/2019

Follow up pertama. Dapat bercakap dengan PIC UPKK di JAIS, Pn Mastura (Pn M). Memandangkan pemarkahan subjek Al Quran dibawah bidang kuasa sekolah, pihak sekolah diminta mengeluarkan surat maklumkan bahawa terdapat kesilapan dalam pemberian gred dan disertakan sekali borang markah sebenar calon.

Alhamdulillah pihak sekolah bertindak pantas dan terus issued surat.

2/1/2020

Usai urusan hari pertama persekolahan 2020, terus kami pecut ke Shah Alam, pejabat JAIS. Hantar by-hand surat tersebut. Pn M tiada di office.

4/1/2020 
Follow up ke-2. Dimaklumkan oleh Pn M bahawa surat telah beliau terima dan keputusan semakan akan dikeluarkan pada bulan Mac.

Maka, menunggulah kami dengan penuh sabar.

Awal Mac 2020 
Keputusan semakan masih belum dikeluarkan. Cadangnya selepas cuti sekolah (14/3-22/3) kami akan follow up semula. Namun, disebabkan PKP Fasa 1 terpaksalah kami menunggu lagi untuk menghubungi Pn M.

15/5/2020 

Hanya di fasa PKPB ni barulah kami dapat berhubung dengan Pn M. Katanya keputusan semakan telah dihantar ke Pejabat Agama Islam Daerah Gombak (PAID Gombak) untuk diserahkan kepada sekolah, sebelum cuti sekolah bulan Mac tempohari lagi. Pihak sekolah kemudian akan maklumkan kepada ibubapa. 

Bila di rujuk pada Ustaz AA, pihak sekolah belum dapat sebarang maklumat. Jadi, kami mohon Pn M hantar soft copy surat melalui email untuk rujukan kami. Alhamdulillah permohonan semakan kami diluluskan. Surat kelulusan telah dikeluarkan pada 6 Mac 2020 lagi. 

Walaubagaimanapun Ummi minta juga jasa baik pihak sekolah dapatkan original copy dari PAID Gombak. Yang diberi hanya lampiran ni 😇😇😇 

Memang belum tenang hati Ummi jika dapat sekadar lampiran sebegini. Ingatkan dapat slip keputusan yang baru. Rupanya tiada slip baru yang diberi sebaliknya segala pembetulan akan dimasukkan terus ke dalam sijil sebenar UPKK. Jadi, kami hanya mampu untuk terus berdoa dan bersabar. Selagi urusan ini belum bernoktah, selagi itu kami berada dalam ketidaktentuan. Moga banyak pahala sabar Allah bagi :)

Token dari pihak sekolah untuk Abang sempena kejayaan semakan tersebut. Alhamdulillah, Abang dapat RM50, sama macam straight As scorers yang lain. Terharu sebab pihak sekolah tak lupakan Abang. 

26/8/2020 


PK HEM maklumkan sijil sebenar akan diserahkan kepada murid-murid esok harinya. Tak lena Ummi tidur malam tu. What if sijil Abang masih ikut result < semakan? Letih membayangkan proses yang terpaksa dilalui semula.

27/8/2020 
Alhamdulillah dalam sijil sebenar tertera 8A. Sujud syukur kami sekeluarga. 

 Terima kasih kepada semua yang terlibat, yang menyokong dan mendoakan urusan ini. 

Gambar sekadar hiasan. 

Syukur, akhirnya dapat tutup buku bab UPKK ni with happy ending 💚.

16 comments:

  1. Nasib baik dapat kerja sama daripada pihak sekolah.
    Alhamdulillah dapat diperbetulkan.

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah. Penantian dan kesabaran yang berbaloi. Tahniah kak & abang. Semoga terus cemerlang dunia dan akhirat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah terima kasih Ily. Aamiin utk doanya ❤️

      Delete
  3. terus berjuang ina. demi anak - anak. nak2 fawwaz tu memang dah usaha sehabis baik. tahniah dari cik ayu. gambar last tu rare.

    ReplyDelete
  4. Tahniah. Seoga terus cemerlang.

    ReplyDelete
  5. Tahniah buat Abang takde UPSR UPKK pun dah syukur alhamdulillah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye, ada juga kenangan hadapi peperiksaan besar di sekolah rendah.

      Delete
  6. aduhai.. kesian jgk kat Abang..
    mujur dpt betulkan balik..
    alhamdulillah.. tahniah utk Abang!

    ReplyDelete
  7. instinct ibu mmg kuat..afterall we know what to expect from our kids, their abilities, capabilities..tahniah Fawwaz.

    Samalah mcm anak sulung ammi...batch Covid

    ReplyDelete
    Replies
    1. Absolutely correct, Ammi. Moms always right haha :D

      Delete
  8. Alhamdulillah. Tahniah. Teruskan kecemerlangan.

    ReplyDelete