Wednesday 4 December 2019

Muar River Cruise... Wajib cuba jika ke Muar


Akhirnya tercapai juga hajat Ummi nak naik Muar River Cruise. Teringin nak menyusuri Sg Muar yang sangat bersih sambil menikmati pemandangan Bandar Maharani dari dalam bot.



Harga tiket


Kami dapat first trip. Maunya tak first, belum kaunter ticket dibuka kami dah tunggu haha... Hanya ada satu bot yang beroperasi setiap hari ikut kata petugas di kaunter ticket.

Ruang menunggu yang selesa.
Dan bersih! 

Bot dah sampai. Jom!


Sg Muar ni airnya sangat bersih. Warna airnya hijau keemasan bila disimbah cahaya matahari . Sangat cantik. Sungguh berbeza dengan Sg Melaka jika hendak dibandingkan. Keluasan Sg Muar mungkin 2 atau 3 kali ganda Sg Melaka tapi dijaga dengan sangat baik. Tiada sampah sarap yang menyakitkan mata mahupun bauan yang tidak menyenangkan di sepanjang sungai.

[Baca sini: Melaka River Cruise
Life jacket wajib pakai 👍

For toddler ada life jacket dgn size yang sesuai. Sangat bagus sebab keselamatan diutamakan.

Tempat duduk ada yang berbumbung dan tidak. Kami pilih tempat duduk berbumbung. Tak panas pun, sebab angin bertiup manja je sepanjang pelayaran. 


Dalam perjalanan pergi dan balik sekitar setengah jam, kami diberi penerangan (melalui rakaman suara) tentang binaan/bangunan yang ada di tepi sungai serta sejarahnya dan dihiburkan juga dengan alunan muzik dan lagu.

Antara yang menarik... 

Dataran Tanjung Emas 

Istana Tanjung, tempat persinggahan DYMM Tuanku Sultan Johor dan kerabat sedang dalam proses pengubahsuaian

Jambatan Sultan Ismail

Selain itu, sesuatu yang menarik bagi Ummi ialah Masjid Sultan Ibrahim dan Masjid Sultan Ismail yang kedua-duanya mempunyai reka bentuk dan warna yang sama. Masjid kembar kata Abang. Kalau dilihat dari daratan, tak ketara sangat. Tapi dari dalam bot barulah perasan persamaannya. Itupun setelah dimaklumkan melalui rakaman suara petugas. Masjid Sultan Ismail dibina pada tahun 2002 manakala Masjid Sultan Ibrahim telah lama dibina. (Ummi terlepas info tentang pembinaannya, maaf). 

Bandar Muar sendiri telah dibuka pada tahun 1884. Dahulu Sg Muar pernah menjadi laluan penting perdagangan di masa lampau.


Masjid Sultan Ibrahim 

Masjid Sultan Ismail 

Secara peribadi, Ummi sangat menggalakkan ibu ayah bawa anak-anak ke sini jika ke Muar. Pengalaman yang menyeronokkan bagi anak-anak. Sambil menikmati pemandangan, ambil peluang untuk terangkan kepentingan menjaga alam sekitar serta sejarah lampau kepada mereka. Moga mereka boleh belajar sesuatu dalam suasana santai.


7 comments:

  1. Wah! menariknya Mrs. A pun tak pernah naik lagi.

    ReplyDelete
  2. dah makin menarik kat muar sekarang ni. rindu pulak ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. UN orang Muar ke? Bolehlah balik kampung :)

      Delete
  3. Seronoknya anak-anak nai river cruise..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan anak-anak je, Ummi Walid pun sama hikhik :)

      Delete
  4. Baru tahu Muar ada River cruise juga. tarikan menarik ni. Jalan ke Muar nak juga cuba.

    ReplyDelete