Monday 12 March 2012

Dirang - Peringatan untuk Kita Semua


Kali pertama membaca berita kehilangan Dirang hati saya berdetik. Berita kehilangan kanak-kanak seperti Yin dan arwah Nurin (yang saya masih ingat) juga bermula dengan berita kecil. Namun, di hati saya terus berdoa dan berharap agar Dirang selamat dan akan kembali ke pangkuan keluarganya. Saya yakin seluruh rakyat mengharapkan Dirang selamat. Saya mengikuti rapat perkembangan kes ini. Ia terlalu dekat di hati kerana saya juga seorang ibu, punya dua anak kecil. Dirang hanya setahun lebih tua dari Abang. 

Suatu pagi saya terbangun lewat, saya dapati Opal tiada di sisi. Saya sangat panik, kerana ketika saya celik mata sewaktu azan Subuh saya dengar hubby yang ingin ke surau melambai pada Opal. Entah kenapa mata saya terpejam kembali sedangkan Opal sudah bangun dari tidurnya. Sebaik terjaga, saya melompat turun ke katil, terus ke bilik air. Alhamdulillah, dia tiada di situ. Saya bersyukur kerana saya menyangka yang buruk berlaku pada anak kecil saya. Saya meluru ke pintu, sangka saya dia di bilik sebelah, juga tiada. Turun ke tingkat bawah, saya ternampak Ummi. Tapi kelibat Opal tiada. Aduh, saya hilang akal. Dalam keadaan kusut masai bangun dari tidur (semestinya rupa yang saya tidak sesekali ingin ibu mertua saya lihat) saya menjadi amat panik sambil berdoa dalam hati agar pertanyaan yang bakal saya ajukan pada Ummi adalah mendapat jawapan yang melegakan. Ummi, nampak Opal? Ada nie, dalam bilik Ummi. Aduh sayang.. rupanya hubby bawak dia ke bawah untuk bersama Tok Umminya.

Berbalik kepada kisah Dirang, mulanya saya rasa agak marah dengan ibunya kerana membiarkan Dirang berseorangan ke kedai. Tapi itu hanyalah sebab, ini takdir untuk Dirang. Ujian bagi keluarganya dan peringatan untuk kita semua khususnya ibu bapa. Sebagai ibu, saya yakin ibu Dirang tidak akan melepaskan anaknya keseorangan sekiranya dia tidak yakin dengan keselamatan persekitaran rumahnya. Ibulah insan yang sanggup berkorban apa saja untuk anaknya hatta nyawa sekalipun. Mungkin beliau khilaf di situ, tetapi maafkanlah beliau. Bak kata  teman-teman di FB:-

" i think the mom has suffered enough without the whole Malaysia blaming her (although her actions caused it).. no mother should lose her child that way..she will definitely regret her actions for the rest of her life and will suffer from for years to come especially with the public blaming her.."

"x usah diungkit lg kesalahan ibunya....berat mata memandang berat lg bahu yg memikul....kita sbg manusia biasa ni pon kdg2 alpa ngn tugas kita sbg ibu bapa...aku sendiri admit kdg2 anak terlepas dr pandangan mata.....lg2 ibu yg bekerja sepenuh masa n anak brape jam sgt la ade dpn mata....ape yg berlaku kita jadikan iktibar...ape2 pon semoga siapa yg melakukannya menerima balasan yg setimpal...tdk di sini....tunggula di sana.....Al-Fatihah buat arwah...."

"Sudah2 la kite menyalahkan parents arwah Dirang tu.. mereka pun manusia jugak mcm kita yang pasti alpa dan lalai.. mungkin mmg salah mereka tapi mereka sudah cukup terseksa dgn apa yg terjadi and pasti menyesal seumur hidup.. lagi2 anak meninggal cara yg cukup terseksa dan kejam.. jadikan ini sbg pengajaran..." 

Saya dan rakan-rakan saya di atas tidak langsung mengenali ibu Dirang tapi sebagai ibu kami amat memahami apa yang di lalui oleh ibu Dirang. Tanya pada diri sendiri, mungkin kita sendiri pernah membiarkan anak2 kita sendirian seperti mandi sendirian di dalam bilik air, berlari-lari di depan rumah berseorangan sedang kita di dalam rumah membaca akhbar dan pelbagai lagi. Kemalangan / musibah boleh berlaku di mana-mana dan bila-bila masa sahaja.

Bila mendapat tahu adik Wan Hazim (seorang lagi kanak-kanak yang hilang di depan rumahnya selang beberapa hari selepas Dirang hilang) selamat di temui, saya terus memanjat syukur. Saya berdoa agar Dirang juga kembali ke pangkuan keluarganya dengan selamat dan saya pasti seluruh warga prihatin mengharapkan happy ending untuk Dirang dan keluarganya. 

Namun, Allah lebih menyayangi Dirang. Semoga kes ini menjadi iktibar untuk kita semua. Didoakan keluarga Dirang tabah dengan dugaan ini, semoga Allah merahmati kita semua.


No comments:

Post a Comment