Wednesday 30 September 2015

Aidil Adha 1436H/2015


Dah seminggu kita menyambut aidil adha. Kumpulan pertama para tetamu Allah pun dah selamat sampai ke tanah air semalam. Musim haji Kali ini diwarnai dgn dua tragedi, kren tumbang di Masjidil Haram juga kejadian rempuhan jemaah di Mina. Kedua-dua tragedi melibatkan ratusan jemaah terkorban juga tidak kurang yg cedera termasuk jemaah Malaysia. Namun, yakinlah segala yg terjadi pasti ada hikmahnya. Tambahan pula berlaku di tempat yg mulia, saat menunaikan ibadat haji disaat menjadi tetamu Allah. Hatta tertusuk duri pun sudah beroleh pahala, inikan pula tragedi besar seperti ini.

Tahun ni kami memilih beraya di ibukota sahaja. Dapatlah juga melakukan ibadah korban utk Balqis. Alhamdulillah. 


Memandangkan ada 10 ekor lembu yg hendak dikorbankan, maka solat sunat aidil adha diawalkan ke pukul 8.15 pg. Seawal jam 5 saya mula memasak sbb tak mau ketinggalan solat raya. Alhamdulillah semuanya ready by 6.45, sempat kami makan dan bersiap ke surau. 


Menu pilihan saya kali ini. Resepi akan menyusul insha Allah. Flow of work juga detailed tasks saya tulis utk memudahkan kerja. Penting utk kita merancang supaya tidak kelam kabut.


Kumpulan kurban yg diketuai oleh hubby sedang melapah lembu.


Orang sibuk melapah lembu, anak2 sibuk makan aiskrim :) 

Alhamdulillah 'ala kulli hal.

1 comment: