Thursday 9 August 2018

Tasik Sri Gombak yang...


Masa berdua dengan Walid (belum ada anak) kami selalu beriadah di sini. Berjogging keliling tasik. Seronok sebab banyak pokok, redup je trek jogging tu. Air tasik tu taklah jernih tapi oklah. Banyak pokok teratai & kiambang. 

Playful kids. Love them so much 😘😘😘

Bila dah ada anak, sekali sekala singgah juga main di playground. Tapi jarang sebab tasik ni too close to the pedestrian paths. Kalau budak2 berlari tu memang boleh terus masuk tasik! Itu yang Umi risau. Last time Umi bawak depa ke sini w/out Walid 2 years ago. Adik dalam perut lagi time tu. Memang dah lama tak singgah.

Tapi hari tu lepas jamuan raya masjid tu singgah lah juga sebab Walid ada sekali. Alahai, sedih tengok tasiknya. Penuh dengan sampah! Bukan lagi sedap mata memandang, sakit mata adalah :(  Nak melepak makan goreng pisang tepi tasik pun tak selera huhu... 

Sana sini sampah. Menyampah! 




Bukan Tasik Sri Gombak ni je yang berkeadaan begini, banyak tempat riadah lain juga mengalami nasib yang sama. Pernah juga baca tempat hiking macam Bukit Broga, Bukit Gasing semua nak kena tutup juga sebab terlalu banyak sampah or overused. 

Umi memang anti dengan orang yang suka buang sampah sesuka hati ni. Hangin satu badan kalau nampak depan mata. Geram! 
Salah satu alasannya "ala, cleaner/tukang sapu kan ada"... C'mon lah. Ubah mentality tu, sama-samalah kita jaga kebersihan persekitaran. Nanti kita sama-sama dapat manfaatnya. Tak rugi buat benda baik, nanti kebaikan juga yang kita dapat. 


1 comment:

  1. Dulu masa anak kecik pantang jumpa playground, mesti singgah ....

    La... bila anak dah besar ni pandang pun tidak, itulah namaya sentimental value kan

    ReplyDelete