Wednesday 26 April 2017

Village Hotel Baling



Kami sekeluarga menginap di hotel ni sewaktu pulang berhari raya di kampung tahun lepas. Dah nak raya balik baru up cerita pasal hotel ni. Terlepas pandang kot... Manalah tahu ada yang sedang berkira-kira nak ke pekan Baling (baca: Berlin :p) boleh lah buat rujukan. 

Tahun lepas Mak kita raya dengan Abang kita kat kl. Tapi kita turn raya di Baling so balik jugaklah raya di kampung. Dua tahun berturut2 sebelum tu dah raya di kampung hubby. Rumah pusaka tinggalan Pak pun dah uzur dan terbiar, tak berani jugak kita nak singgah bermalam. That's why we stayed at the hotel. 

Memandangkan ini kali pertama kita check in di hotel bajet, I was a bit skeptical about the hotel and its facilities. Siap bawak towel sorang satu, just in case the hotel tak provide towel. Itu belum lagi cerita bawak iron sekali :) nak rayakan mesti touch up baju elok2. Tak caya tengok gambaq bawah ni. Bang-aji kita tengah touch up sampinnya. 


Actually there is another hotel kat pekan Baling ni... kita pun dah 2x stay but tak memuaskan especially tang service tu. Once, time raya jugak, hotel takde air. They should install water tank la kan since tahu water pressure low especially time high occupancy macam raya kan. Rasa not worth of money pula bila basic amenities macam tu pun takde kan...

But I was impressed with Village Hotel ni. Everything is in good condition. Bilik selesa even tak besar sangat. Bilik air bersih... Yang paling best receptionist dia friendly and very helpful. Dua malam kita stay hari tu. Kalau balik Baling rasanya sini lah kita akan stay. Family room yg kita duduk tu rm120/nite. Ada satu katil queen dan satu katil single. Itu rate last year lah... Tak sure kalau ada kenaikan. 



Antara facilities yang disediakan. Towel pun ada ye :) iron pun bole request kalau nak. 



Hotel ni terletak di Batu 42, belakang Pasaraya Billion. Kalau dari SP atau Parit Panjang jumpa Batu 42 dulu baru pekan Baling.  Yang best depan hotel tu ada bazar Ramadhan. Katanya kat sini lebih meriah dari bazar lama di pekan Baling. Kita pun dah lama tak balik Berlin ni tak tahulah betul ke tidak. Tapi malam raya tu sempat lah lagi lah kita menyoping. Ala depan hotel je pun. Memang meriah baq hang! Anak2 pun suka sebab tak pernah dibawa ke tempat2 macam tu. Barang2 memang murahlah kan kalau nak compare dgn kl ni. 

Next time kalau balik kampung kita stay hotel ni lagi rasanya. Selesa utk kami sekeluarga, alhamdulillah. 




12 comments:

  1. memang nampak selesa hotelnye dan bersih, itu yang penting

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul, sangat bersih... Selesa pun selesa :)

      Delete
  2. tak pernah sampai Baling..bhahaa
    mn tahu tersesat smpi sn boleh la buat singgah..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mana tau ada rezeki singgah2 le baling.. Byk tempat best oo :)

      Delete
  3. Ok jugak tu walaupun hotel budget.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sangat OK.. Yg penting worth for money :)

      Delete
  4. Saya pun begitu... kalau pergi ke satu2 tempat, dapat penginapan yang selesa, di situlah akan saya ulang menginap kalau berkunjung di kawasan yang berhampiran dengannya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Samalah kita k.Amie... Tak suka gamble or walk in je. Once dah try yg puashati, mmg loyal la

      Delete
  5. wahhh not bad yer 120 untuk family room...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pekan kecik sis... Tapi room size & conditions better than the other hotel yg ada bintang tu hikhik

      Delete
  6. Hakak kalau gi htr anak mmg duk hotel bajet je PH. Murah pun murah...
    Ha a senang duk hotel je. Kang nak duk rumah mak, nak kena kemas bagai leceh jugak tu.

    Ohhh tak raya ngan mak kat KL ke PH? Baling tu kg suami ke?

    ReplyDelete
  7. Rumah pusaka dah lama terbiar & usang Kak.. Risau gak nak bawak anak kecik bermalam lagipun kita balik dekat sgt dgn raya...

    Tak Kak... Mak raya rumah abg, kita malas nak raya kl..lagipun time raya wajib balik kg. Cuti panjang puas sikit anak2 bermesra dgn sepupu sepapat depa :)

    ReplyDelete