Tuesday 16 February 2016

Kari Udang sama Kacang Munggai


Kacang munggai

Balik dari market sabtu lepas ternampak sorang 'uncle' ni tengah kait kacang munggai. Banyak hasilnya saya nampak sepintas lalu. Sampai di rumah saya terus sapu laman & sidai kain. B pula bawa Balqis ke dobi. Sampai di rumah saya nampak dua keratan tebu dlm kereta. "Siapa bagi?" Uncle tadi tu kata B. Spontan saya balas, ala kenapa tak bagi kacang munggai? Habis disitu je cerita kacang munggai ni. 

Pagi ni pula sedang saya menyidai pakaian, Uncle J, jiran India kami datang dgn seberkas kacang munggai. "Ada makan? Ini baru angkat dari pokok" katanya. Allahu Akbar! Itulah kebesaran Allah. Jika sudah tertulis rezeki kita, pasti akan dapat. Bak kata orang skrg, rezeki tak pernah salah alamat! Dalam Quran, dalam hadis pun banyak disebut perihal rezeki ni kan. 

Saya buat kari udang campur kacang munggai hari ni. Kebetulan B cuti, masak best2 sikit. Masak macam kari biasa, tumis bawang merah bawang putih & daun kari. Tambah pes kari ikan/udang. Kemudian masukkan kacang munggai, tambah air sikit. Reneh hingga kacang munggai lembut, masukkan santan. Masukkan udang & perisakan dgn garam. Siap. 

Inilah hasilnya;




No comments:

Post a Comment