Monday 13 April 2015

Projek Jahit ~ segalanya utk Balqis


Hari Ahad saya ke kelas jahitan, hari Isnin terus beli mesin jahit :) tak nyempat2 dah nak cuba buat sendiri sbb takut diperamkan lupa pula ilmu yang dapat tu. Asalnya nak survey je dulu mesin tu tapi bila fikirkan masa tu lagi 2 hari nak GST so terus je beli. Saya beli mesin jahit Singer model S8280. Display price rm745 dapat rm680. Ini kira investment la. Harapnya consistent le usaha saya utk menjahit ni. I need to venture into something new to keep me insane. He he... 

Memang menjadi hasrat saya pun utk jahit sendiri baju anak2 esp utk Balqis. Tak tahanlah dgn harga baju utk kanak2 sekarang ni esp tang upah jahitnya. Lagi mahal upah jahit dari harga kain. Semalam tempah baju melayu utk Abang. Agak2 berapa upahnya? RM75! Bulan 2 hari tu tempah baju melayu sekolah dia RM65 tetiba smlm pegi dah naik rm10. Sedangkan GST baru je bbrp hari imposed... 

Projek pertama saya guna je kain batik lama. Ini utk test my knowledge & understanding je. Punyalah struggle sampai sakit2 kepala. Dahlah tu tunggang terbalik lintang pukang jadinya baju tu, bila dicantum rupanya  ada yg bahagian dlm kain dok kat luar. Leher pun silap pasang. Waktu nak cantum kekek lagilah sampai nak termuntah rasanya. Inilah hasilnya;

Tq Pal tolong jadi model :)

Untuk 2nd time masih lagi trial & error stage so saya guna kaftan lama saya. But this time I was smarter. Saya jahit dgn tangan dulu baju tu then baru tindih dgn jahitan mesin. This time better cuma masih belum puashati esp part jahitan mesin tu. Kena banyak praktis lagi. Part kain pun belum jadi elok lagi memang kn improve. Hari tu belajar cikgu ajar letak zip tapi utk si kenit ni macam x sesuai pulak letak zipkan.. so letak getah semua kain tu tapi Umi dia x reti camne cara yg betul nak buat so hantam sajalah labu.. hikhik. 


W/pun kurang puashati dgn hasil jahitan tapi sangat berpuashati & happy bila tengok Balqis pakai baju yg Umi jahit sendiri. Insha Allah utk raya ni tak payah beli/tempah kot :) 



Kaftan lama maybe for next project. Nak try jahit jubah pulak insha Allah. 
Wish me luck. 

No comments:

Post a Comment