Saturday 11 April 2015

Belajar Jahit Baju Kurung dalam 1 Hari.... mampu ke?

Ok tak?
Adalah jugak rupa bajukan :)

Panjang bebeno tajuk entry kali ni... sebenarnya 2 minggu lepas saya ke kelas menjahit, belajar jahit baju kurung. Untuk satu sesi selama 1 hari bayarannya rm150 termasuk kain dan peralatan. Kita bawak diri dan duit je :) kelas dari jam 9 pg ~ 5 ptg. 

Berbaloi ke? Itu kena baca sampai habis entri ni k. Untuk rekod, saya memang zero knowledge on jahit menjahit ni juga seumur hidup memang tak pernah guna mesin jahit. 

Fast forward, sampai je ke situ terus cikgu jahit saya (Cg S) suruh saya pilih kain. Then saya diajar untuk buat pola baju serta diberi nota untuk rujukan. Mind you, kelas ni boleh dikatakan 90% praktikal. Tak sempat nak hadam formula ukuran baju dsbnya cikgu terus tunjuk & bagi ukuran yg diperlukan. Terkial-kial mokcik mana nak catit nota mana nak tanda kain lagi. Celah2 tu pula ada seorang lagi student sampai. Terus cikgu ajar dua2 sekali tapi berlainan bilik. So the attention was divided and flow pun terganggu skit la. Terpaksa tunggu cikgu sekejap ajar saya sekejap ajar adik tu.

Selesai buat pola saya diajar cara potong kain. Saya rasa cikgu saya tu nak jimatkan masa so masa potong kain tu dia hanya tindih kain dgn buku tebal. Tak letak peniti bagai. Apalagi terkial-kial la mokcik ni potong kain tu. Cikgu buat steady je maklumlah hari2 memang itu keja dia kan... 

Then saya diajar buat leher baju. Ini pun lebih kurang express juga. Masa ni dah hampir tengah hari mujur juga adik sorang tu ada hal dan terpaksa balik awal so cikgu boleh fokus ajar saya je. Bukan apa saya rasa 'berat' sangat nak hadam segala yang diajar. Main angguk je depan cikgu :)

First time pulak guna mesin jahit... asyik le benang bawah tu tercabut... he he..  yang paling struggle nak jahit leher baju. Jangankan nak jahit bulatan nak jahit lurus pun jadi bengkang bengkok dek kerasnya tangan mokcik ni. Kekok kalut semuanya ada.. nak stop lunch pun xde kedai makan berdekatan. Maklumlah office area semua tutup hari minggu. Bekal saya hanya sebotol air yang terpaksa berjimat2 minum. Kesian mokcik.

Akhirnya menjelang asar selesailah juga sesi belajar. Itupun finishing spt jahit bahagian bawah baju & tangan tak diajar. Saya pun dah penat sgt rasa macam nak pitam sbb too much too absorb and lapar giler. Dah pukul 4.30 belum makan... 

Dapatlah juga sehelai baju kurung buatan sendiri, sijil dan CD utk rujukan.

Balik rumah the next day saya cuba buat semula apa yg cikgu ajar dari pola hingga ke baju. Banyak yang sangkut sana sini sbb bila kita apply tak semudah yg disangka terutamanya ukuran. Saya buat testing utk Balqis. Contohnya bila buat pesak, cikgu bagi ukuran standard berdasarkan badan saya tapi formula kiraan tidak diberi. Bila wasap tanya baru cikgu bagitau. Untuk leher juga saya bermasalah utk buat semula terpaksa Google. CD yang diberi dlm bentuk audio jadi tidak banyak membantu.

Moral of the story, memang boleh belajar dalam satu hari ni tapi very stressful and exhausted la bagi yang takde basic menjahit dan menggunakan mesin jahit macam saya ni. You may request to break up the session into two-day session for better understanding of the course. Saya pun ternganga bila dah settle semua cikgu baru cakap "ada student datang 1/2 hari utk belajar buat pola & gunting kain, 1/2 hari lain pula utk jahit je".... awat la cikgu tak habaq awai2... kalau 2 sesi tu rasanya tahap pemahaman kita tu akan lebih tinggi dan otak kita taklah tepu sangat nak absorb everything in a day. 

Nak tengok hasil jahitan saya? Tunggu.... :)



No comments:

Post a Comment