Wednesday 12 November 2014

Tsunami di Hati


Jujurnya kebelakangan ini saya terasa hati dgn tingkahlaku dan perbuatan mereka yg dekat dgn saya. Ada yg cuba memutuskan silaturrahim sesama ahli keluarga, ada yg mungkir janji juga ada yg mengkhianati amanah yg diberi. Sama ada mereka sengaja atau tidak, sedar atau tidak tindakan mereka telah mengguris hati saya. Mungkin kerana saya tidak pernah bersuara selama ini, mereka fikir saya tidak punya perasaan! Bukan jenis saya mencari gaduh. Malah dlm banyak keadaan saya banyak mengalah. 

Saya cuba bersikap positif namun tidak dinafikan emosi saya telah tercedera dek perbuatan mereka. Jika diikutkan hati ingin saya menjauhkan diri dari mereka, biarpun hanya sementara. Bukan bermaksud memutuskan silaturrahim, sekadar merawat luka. Mungkin itu jalan terbaik buat waktu ini. 

Namun dalam masa yg masa saya sedar Allah sedang menguji saya, "liyabluwakum ayyukum ahsanu 'amala". 

"Yang menciptakan hidup dan mati, untuk menguji kamu, siapa diantara kamu yang lebih baik amalnya..." (al Mulk:2)

Punca masalah ini bagi saya ialah tiadanya komunikasi secara langsung, sikap bermuka2 juga hilangnya rasa kasih sayang dan hormat menghormati. Sikap suka memendam perasaan dan hasad debgki juga membawa kpd ketidaksefahaman ini. Moga ada sinar dihujung terowong... saya masih mengharap. 


Tuhan, berilah aku kekuatan untuk membalas kejahatan dgn kebaikan.


No comments:

Post a Comment