Tuesday 15 November 2011

Mentarang oh Mentarang

Seperti yang dijanjikan, saya nak berkongsi cerita berkaitan mentarang. Apa benda mentarang tu? Bukan benda ye, tapi sejenis siput! hehehe.. Kalau nak tau lanjut blh tanya En Wiki (v. by the way, on our journey back to home from Sitiawan, we passed by several stalls selling mentarang. So, we decided to stop at one of the stalls. Ooo.. macam nie rupanya mentarang tu..
A Basket of Mentarang

Next to our table, there was a couple having a plate of 'seems very delicious food'. So we asked the tokey kedai, what is that? She said that it is mentarang goreng tepung. Wow! sounds great. So we ordered a plate of the dish for ourselves. Selain dari goreng tepung, mentarang ni boleh juga dimasak tomyam, campur dalam ns goreng, bakar etc. Ikut kreativiti masing2 la ye Kak Bedah.

Mentarang Bakar

And this is mentarang goreng tepung.. looks yummy huh? Try la...:)


Mangga nie percuma ye!

The best comparison rupa bentuk mentarang yang dah di buang kulit nie ala2 kepala sotong goreng tepung or kalau tak bersalut tepung tu, ala2 lala gitu ler.. Rasa? Ok la, worth try. Lemak-lemak skit, ala2 sotong goreng tepung or lala gitu ler.. siap ada pencicah (sos je). Sekilo RM12 - RM14, ikut size la..

It was a nice food but if you asked me to taste it again, NO thanks! Bagi saya, cukup le sekali je saya makan. At least, I am proud to say that i've eaten mentarang!. Bukan apa, saya nie susah sikit nak try makanan-makanan yang saya belum cuba, apatah lagi yang pelik-pelik. W/pun den ni asal kampung, jering ngan kerdas ai tak makan you! Petai ai makan ler, itu pun cubit2 manja je. Petai tu mesti fresh, petai jeruk ai tak makan ok! Kalau buat sambal tu mesti hiris kecik-kecik you. Berbalik ke mentarang tadi, nak kata saya akan pergi semula ke Sekinchan semata-mata untuk mentarang goreng tepung, rasanya idak ler. Kalau mengidam tatau la plak...:)

Selain dari mentarang, gerai-gerai sepanjang jalan nie menjual pelbagai hasil tani yang lain seperti ubi kayu, keladi, jagung, mangga, tapai ubi dll. Oops, if you stopped at any gerai yang jual mangga, jangan lupa beli jus mangga k! Ala, RM1 je satu cawan plastik tu. Memang sedap & refreshing.

Ubi kayu

Jagung

All in all, perjalanan saya hari itu amat menyeronokkan dan add colors to my life. Semoga diberi kemudahan lagi olehNya untuk saya meneroka keindahan alam ciptaan-Nya.. c ya!

No comments:

Post a Comment