Tuesday 14 November 2023

Semalam di Sungai Besar

Rezeki kami dapat ke Sungai Besar, atas urusan Ujian Kecenderungan Kemasukan MRSM (UKKM) Angah.

Sungai Besar, terletak di daerah Sabak Bernam. Dari LATAR, kami keluar di exit Ijok, ikut hala Kuala Selangor > Tg Karang > Sekinchan > Sg Besar. Tol RM7.50.

Melewati Bukit Melawati dan Masjid Raja Lumut, sebelum singgah sebentar di De Palma Hotel Kuala Selangor. Alang-alang awal lagi, singgah sekejap. Ada rezeki dapat jumpa Big Boss De Palma. Sayangnya  beliau ada di Penang.

Perjalanan kami teruskan...

Dibawa Waze melewati Sg Haji Dorani.

Sejuk mata memandang melihat kehijauan sawah padi.

Banyak biawak 😄

Pukul 9 dari Gombak, 11.30 sampai di MRSM Sg Besar.

MRSM Sg Besar ni terletak di Sg Panjang, kira² 30 minit dari pekan Sg Besar. Jika dari Sekinchan, Waze bawa melalui Jalan Seri Gambut, melewati Sg Hj Dorani. Ummi rasa kalau terus ke Sg Besar dan ikut Parit 6 1/2, pun cepat juga. Homestay kami letaknya di Parit 6 1/2, lebih kurang 15 minit ke MRSM.

Jalan utama dari Sg Besar. Kawasan sini dibahagikan ikut "Parit", mungkin kampunglah kalau ikut kebiasaan. Ada Parit 1 hingga Parit 10-11 yang kami perasan. Sangat tersusun.

Petronas Sg Besar yang ceria :)

Terminal Bas Sg Besar.
Ada kenangan Ummi di terminal bas ni. Ummi ada kawan nama Acik Zan, tinggal di Sg Besar ni. Cuma, Ummi dah tak ingat dimana kampungnya. Suatu hari kami dalam 4-5 orang ikut Acik Zan balik kampungnya, paman (pakcik) beliau nak kahwin. Dari terminal bas ni hanya kami berlima @ berenam saja yang naik bas tersebut. Maka, dengan berseloroh Acik Zan dengan bangganya mengatakan "aku sewa bas ni untuk korang tau" 😂 Zaman ni naik bas lompat², tak kisah pun. Seronok adalah...

Mee Rebus @ Restoran Kuala Kurau. Mee rebus dan masakan panas lain (kami order juga mee goreng) sedap dan cepat disediakan. Tapi, lauk campurnya biasa² je bagi Ummi. Maybe peak hour, lauk dah hujung², keadaan panas dan crowded jadi kurang selesa makan di sini.

Tertarik tengok penjual jus di sini, rata² display macam ni.. nanti depa blend direct buah pilihan kita dan masukkan dalam cup ni juga. Sebekas 5 ringgit.

Dapat kunci homestay, berehatlah dulu. Petang baru bawa anak³ beriadah dan turun ke bendang...

Malam dinner Walid tapau je dari Parit 6...kedai dekat Masjid Badli Shah.

Makan atas polistrine je. Pinggan mangkuk depa ada hygiene issue 🤭 Ummi pula memang tak plan nak bawa pinggan mangkuk sendiri sebab semalam je nak overnight kan. Tapi, mangkuk Caltex tu Ummi bawak, untuk Angah makan cereal sebelum exam. Barang baru, tak sabar nak guna :p

View lepas Subuh.
Kalau hari² dapat bangun pagi dan tengok view macam ni, tenang jiwa. Syukurlah kita masih diberi nikmat aman damai. Semoga saudara kita di bumi انبياء sana juga beroleh nikmat aman dan keselamatan.

🤲 حَسْبُنَا اللهُ وَنِعْمَ الْوَكِيْلُ نِعْمَ الْمَوْلَى وَنِعْمَ النَّصِيْرُ

1. SA pernah menginap di DePalma Resort Kuala Selangor..Sg Besar pernah sampai dan memang suka dengan pemndangan sawah padi serta suasana kampungnya...

1. Cantikkan area sini, sawah padi terbentang luas ...

2. Good luck buat Angah semoga dapat masuk MRSM tahun depan 🤲🏻

Bestnya boleh main tepi bendang petang2. Sejuk je mata memandang tengok kehijauan.

1. Aamin 🤲
      Sesekali dapat juga anak³ rasa main di tepi sawah :D

3. Kita tuari takde rezeki jumpa sawah padi, kena naik atas sikit tapi kejar masa sbb Iman dah start kuliah Selasa.

Semoga ada rezeki Angah masuk MRSM nanti, insyaAllah..

1. Aamin 🤲
      Seronok tengok sawah padi ni, hijau je kan...

4. Semoga dapat panggilan TERIMA dari MRSM nanti

5. moga ada rezeki masuk MRSM tu nanti..aamiin
    best nya swah padi

6. Biawaknya sampai naik ke jalan yaa 😅. Jadi ingat dulu pas di Aceh masih banyak juga biawak seperti itu. Kdg masuk ke kebun rumah 😂.

Sukaa liat Mee rebusnya kak. Kuahnya terlihat macam creamy 😍😍. Pasti gurih yaa 🤤

1. Biasalah Fanny, kawasan sawah byk aja binatang² seperti biawak atau ular hehe...
      Gurih tu enak ye? Memang gurih sihhhh. Betul enggak? Hehe

7. Petronas Sungai Besar tu kerap kami singgah untuk toilet break masa visit Kakak Widad. Ceria kan. Ada restoren sebelah kanan tu, food dia sedap.