Wednesday 18 March 2020

PKP - Day 1



Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) 
Day 1 (18/3/2020)

Hari ni hari pertama Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dilaksanakan. Perkara pertama yang Ummi dengar pagi tadi ialah azan Subuh. Telinga yang mendengar rasa sayu, suara yang melaungkan lafaz "as solat tu fi buyutikum" juga sebak. Allahu! Satu nikmat yang seringkali dilupakan, Allah dah tarik. Nikmat solat berjemaah di surau/masjid. Walaupun bukan Ummi yang berjemaah di surau, tapi Ummi tumpang gembira dan syukur bila Walid dan anak-anak lelaki Ummi ke surau. Sejuk perut kata orang. Apatah kaum Adam yang melazimi solat berjemaah. Pastinya lebih terasa, pastinya hiba bila kenangkan surau dan masjid yang gelap dan kosong. Pergunakan waktu yang ada untuk bermuhasabah, bertaubat. Dia Maha Mendengar, Maha Mengasihani. Moga situasi kembali aman.

Statistik hari ni... 
Credit: Source 
Ada penurunan bilangan kes, tapi jumlah kes membimbangkan. Kena terus ambil langkah pencegahan (dan terus berdoa) agar wabak ini dapat dibendung. 

Catatan Ummi untuk hari ni;

Pergerakan
Walid - terpaksa ke pejabat untuk mengambil beberapa peralatan dan fail penting untuk persediaan bekerja dari rumah sepanjang PKP. KL lengang katanya. Di ofis pun hanya ada seorang staff IT bertugas. Sekejap je keluarnya. Bila Ummi minta ke pasar beli ayam pun jawabnya "tak boleh, Walid kerja (at home)".Yelah, Ummi pun terlupa hihi... Boss pun dah remind, kena stay connected during office hour. Phone kena pick up within 3x ringing.

Ummi - terpaksa juga keluar (selepas Walid selesai urusan 👆) untuk beli barang basah. Itu pun sekejap je, takdelah mengular kemana-mana.

Aktiviti anak-anak 
Abang - belajar le... Buat latihan Didik 
Yang lain - main, main, tengok TV, bergaduh, berbaik, bergaduh, baik semula haha... 

Astro kan bagi channel free... 

Petang tadi depa layan Endgame. 

Menu
Breakfast - mee goreng, air teh susu.
Lunch - Nasi putih, tomyam, ikan bakar, kangkung rebus & telur dadar
Dinner - nasi goreng kampung & papadom

Simple je kan? Ye, sebab Ummi nak jimat resources. Takmau kerap sangat keluar unless terpaksa.

Sedih dan insaf Ummi bila kenalan doktor sharekan kisah mangsa Covid-19 yang meninggal di Johor tu. Cara pengurusan jenazah rupanya bukan seperti jenazah normal. Family pun tak dapat nak tatap, cium mahupun bagi penghormatan terakhir. Sewaktu bernyawa, arwah dikuarantin memang tak boleh melawat. Waktu meninggal pun tak boleh ziarah. Allahu Rabbi, berilah kesabaran dan kekuatan buat keluarga arwah. Serta lindungilah kami semua Ya Allah!

Stay safe ye semua ❤️

4 comments:

  1. Hi Puan Hazel! It's really a weird time but a necessity for our safety and the safety of our loved ones. Let's hope and pray that the number of cases go down or else this restriction may have to be extended.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes, we should listen to the gov to ensure thst this crisis is properly managed.

      Delete
  2. kematian covid19 = kematian sepi...
    sedih bila baca balik citer dia.
    dikuarantin - x dpt jumpa.
    nazak - x dpt jumpa.
    nafas terakhir - x dpt jumpa.
    terus dikebumikan... aduhai. pilu rasa hati.

    ReplyDelete