Tuesday 17 April 2018

Semuanya rezeki... alhamdulillah


Rabu
Rezeki dari kebun bandar milik paktam.
Ada pisang bersikat-sikat, betik muda/masak berbiji-biji, bunga kantan bertangkai-tangkai... 



Dah masak ranum dah pisangnya. 

Khamis
Sejadah dari Turki titipan member Walid yang baru balik assignment di bumi AtatΓΌrk. 


Jumaat
Cenderamata dari Vietnam, kiriman ex-officemate Walid. Souvenir shirts untuk anak2, T-shirt Hard Rock Cafe untuk Walid juga kain lace untuk Umi. Terharu sungguh rasanya sebab untuk Umi pun ada juga 😘


Tq Aunty Atiq. Luv u 😘😘😘

Isnin
Ada staff HR hadiahkan Walid 2 jilid buku ni. Buku ni depa guna untuk kelas mingguan dengan ustaz. Mudah untuk Umi Walid guna untuk buat rujukan masalah-nasalah fiqh. Sekarang ni pun Abang & Angah makin rajin bertanya itu ini bab-bab fiqah ni. 


Alhamdulillah 'ala kulli hal

Antara amalan murah rezeki yang boleh kita amalkan sama-sama; 

1. Bersyukur ~ kecik/besar kebaikan yg Umi dapat Umi akan bersyukur. Begitu juga jika terlepas dari sekarang masalah/musibah cepat-cepat Umi zahirkan rasa syukur. Bukan sekadar di bibir tapi zahirkan di dalam hati juga perbuatan. Macam sejadah tu, Walid dah start guna dah. Niatnya agar pahala mengalir juga pada si pemberi. Lagi satu, jika ada perkara besar yang dapat atau terlepas dari musibah jangan lupa sujud syukur. Makin banyak Allah bagi nikmat pada kita, makin dekat kita dengan-Nya. Jangan riak takabbur takut nanti diuji dengan istidraj. Nauzubillahi min zalik. 

2. Ikhlas dalam memberi ~ jangan sesekali mengungkit pemberian tersebut. Once dah bertukar tangan, finish. Khalas!. Tak perlu jaja kebaikan kita. Allah nampak. 

3. Jangan harap balasan dari si penerima ~ dulu Umi jahil juga. Bila bagi barang kat orang tu kadang tu harap juga nanti bila dia pergi mana2 ke harapnya adalah souvenir untuk kita juga. Tak payah! Nanti kita jadi frust bila orang tu tak balas. Lama-lama kita jadi malas nak memberi. Sebab tu jangan harap kan balasan sebab makhluk sesama makhluk ni saling berkehendak. Mungkin dia tak bagi kita sebab dia nak bagi pada orang lain. Itulah lemahnya manusia. Yakinlah yang berhak membalas hanya Dia. Perasan tak kadang tu tiba-tibanya ada orang bagi kita something padahal kita tak pernah pun bagi apa2 kat dia kan... Itulah aturan rezeki dari Allah. Bila kita sedekahkan sesuatu pada A, kadang tu Allah hantar B ke C D ke untuk balas pada kita. Pointnya once kita dah memberi, leave it to Allah to reward us. Tak dapat balasan pun takpe, pahala dah guarantee dapat kan? Insha Allah. 

Cukuplah dulu. Umi dah lupa points nak share πŸ˜‰



2 comments:


  1. alhamdulillah murah rezeki akka... baju dari vietnam tu tersama pulak hihii

    ReplyDelete