Friday, 4 September 2026

Kakak | Joined The Culinary Cook Competition 🧑🏻‍🍳


Biro Dobi & Dewan Makan (BIDOMA) sekolah anjurkan pertandingan The Culinary Cook ni. Kakak joined. Dia minat bab masak memasak ni. Tempoh pertandingan hingga Rabu lepas,masa cuti sekolah ni la. Kena hantar video memasak dan hasilnya. 

Makanya hampir seharian jugalah dia memasak dan edit video. Masak tu kejap je tapi edit video tu yang lama. Memasak tu tak lama sangat pun. Kakak masak Udang Buttermilk. Bahan pun semua dah ada, senang kerja. 

Untuk shot ni, Kakak letak phone dalam kabinet atas dapur memasak. Pinjam phone Angah. Risau terjun dalam kuali je phone tu 🤭 
Apapun Ummi kagum ye, sebab baru tahu gini rupanya orang shoot video memasak dari atas. Mungkin adalah tools-nya kalau content creator yang professional tu. Kakak ni guna apa yang ada je la. 

Ini shot dari tepi, guna phone Ummi. Kakak letak atas tripod. Kiranya guna 2 phone la untuk shoot video memasak ni. Kreatif juga dia. Banyak belajar dari YT dan TT sebenarnya :p

Airtangan Kakak.
Rasanya Ummi approved, sedap 👍🏻 

Dia buat voice over sekali. Ummi tak pandai bab ni tapi Kakak reti jadi berjayalah dia selesaikan tugasan ni. Cuma lamalah masa yang diambil nak hasilkan video yang berdurasi 5 minit (had masa ditetapkan). Kakak edit guna Canva je. 

Ummi cuma perhati dia masak je. Idea dan execution semua dari dia. Menang ke kalah ke, ikut tema ke tidak ke semua usaha dia. Apa pun outcome-nya nanti, sekurang-kurangnya Kakak dah mencuba dan pastinya dapat pengalaman baru. Dan Ummi rasa skill video editing ni penting untuk pelajar masa sekarang. Antaranya nak apply biasiswa pun sesetengah institusi minta calon buat video tentang diri sendiri, bukan saja temuduga macam dulu. Presentation/assignment pun adakala diminta dalam bentuk video. Begitulah, zaman dah berubah. Anak² sekarang pun berani ke depan dan berkeyakinan tinggi, sesuailah dengan kehendak zaman sekarang. 

Apapun, good job Kakak 😘
I'm proud of you! 


No comments:

Post a Comment