Wednesday 30 August 2023

Menyelusuri WCE


Menjadi bulan sekarang ialah West Coast Expressway (WCE) / Lebuhraya Pesisiran Pantai Barat, yang sudah boleh digunakan sebahagiannya. Sewaktu tugasan di Lumut baru-baru ni, merasa jugalah Walid lalu WCE ni.


Ia akan menyambungkan perjalanan dari Banting, Selangor ke Changkat Jering, Perak. Dan ianya boleh diakses melalui lebuhraya² sedia ada seperti PLUS, NKVE dsbnya. Kalau dari LATAR pun boleh, cuma sekarang baru siap hingga Ijok. Bahagian seterusnya belum siap-siap lagi ๐Ÿคญ

WCE.
Harapnya bila dah siap nanti dapatlah mengurangkan kesesakan buat orang yang nak balik ke Gombak dari Kedah, sebab yang nak ke Kuala Selangor, Tg Karang dll boleh keluar di Tol Changkat Jering dari PLUS dan masuk WCE :) 

Sabtu 26/8 lepas, dalam kesesakan trafik menuju ke Utara di hari pertama cuti sekolah tiba-tiba Walid ajak lalu WCE. Wah, pucuk dicita ulam mendatang! 

Masa keluar exit Sungkai ni, sesak betul kereta. Semuanya gara-gara ramai berhenti untuk makan tengahari di Nasi Bamboo Sg Klah. Celah-celah tu pulak ada orang baru turunkan durian berbakul-bakul dari lori. Heaven! Tapi itulah, sesak sangat tak boleh berhenti. 

Ambil kanan, lebih afdhal :D 

Ni atas WCE tu. Khabarnya untuk bahagian ni upgrade dari jalan sedia ada ke open highway. Mungkin bila semuanya siap baru ada tol, R&R dsbnya. 

Kg Seberang Perak, Teluk Intan. Kawasan sawah padi, teringat bendang kami di Kedah ๐Ÿ˜

Jambatan Sejagop-Bagan Datuk. 

Sungai yang memisahkan kedua tebing ni sangat luas... Dan cantik...

Perjalanan kami teruskan hingga ke Lumut. In between singgah solat di Petron, Kg Sungai Durian. Kata adik pekerja situ, cuti sekolah ni ramai orang lalu WCE ni Kak. Ialah, jalan baru ramai nak try :)

Orang makan nasi, dia sibuk main dengan kucing :)

Ikutkan Walid nak ajak ke Kedai Hasil Laut Jamilah kat depan tu tapi Ummi dah malas. Lepas makan nasi, mata jadi layu :p 

Kalau ada kesempatan dan rezeki, pergilah jalan-jalan area sini. Cantik sangat view-nya. Rasa macam dok di Ostolia :p 

Dari sini kami ke Changkat Jering melalui Pantai Remis-Temerlok-Terong-Changkat Jering.

Jauh gilerrrr perjalanan kami that day ๐Ÿ˜…
Tapi takpe, yang direct dari KL ke Penang pun 7 jam perjalanannya hari tu. Sesak teruk! 

Excited jumpa tempat nama Terong. Ejaan lainnya Trong. Masa lepas simpang kat atas tu ada balai polis. Dalam balai tu ada replika buah terung ungu :D Ummi tak sempat snap gambar huhu...

Singgah sekejap di masjid ni. Masa ni kenderaan banyak, semuanya menuju ke Tol Changkat Jering, untuk masuk semula ke highway PLUS.

Sempat lagi kami berhenti kereta, singgah makan durian. Alang-alang trafik perlahan, kita singgah je la... Nak laju pun tak boleh haha...

Berkenan dekat petai belakang tu... Seratus keping RM60. Tapi sebab kereta penuh, terpaksa lupakan hasrat borong petai ๐Ÿ˜‚

Senja nan indah ๐Ÿงก

Akhirnya, sampai ke destinasi alhamdulillah...

Setel checked in, berdua dengan Walid ke kedai nasi kandaq favorite kami di Seberang Jaya ni, Nasi Kandar Beratur 786. Jalan kaki je dari hotel. 

Alhamdulillah hari yang panjang, perjalanan yang jauh tapi semuanya dipermudahkan oleh-Nya. 

Seberang Prai dengan Seberang Jaya, Ummi selalu confused :( 





4 comments:

  1. Salam merdeka PH ๐Ÿ‡ฒ๐Ÿ‡พ cuti2 ke Penang atau balik kampung ye? Semoga selamat sampai ke destinasi. Enjoy your holiday ๐Ÿ˜Š

    ReplyDelete
  2. kekadang best juga jejalan jejauh camni kan, banyak pemandangan cantik boleh dilihat

    ReplyDelete
  3. Suka lalu WCE sebab selalunya lengang.

    Nasi Bamboo Sg Klah tu pulak, pertama kali makan macam sedap, kali kedua dah tak kena tekak pulak. Ruang makannya pun tak selesa bagi saya, dua kali tu jelah makan situ.

    Saya yang dah menetap di Penang lebih 3 tahun ni pun belum masuk kepala lagi Seberang Prai..Seberang Jaya ๐Ÿคญ

    ReplyDelete
  4. Macam ada lalu WCE ni tapi kat Klang. Perjalanan yang menarik.

    ReplyDelete