Thursday 20 August 2015

Memori Haji ~ keperluan harian utk dibawa...


Selain dari keperluan sampingan, keperluan harian tatkala di tanah suci tak perlu dikesampingkan. Saya kongsikan disini berdasarkan pengalaman saya. Namun perlu diingat, setiap individu punya keperluan yg berbeza. Mana yg rasa perlu tu bawalah, yg rasa x perlu sila abaikan. Berat muatan yg dibenarkan hanya 25kg. Pihak airline kita OK tapi disana nanti agent yg dilantik TH utk urusan check-in bag agak fussy. 

OK back to the list;

1. Jubah
Saya hanya bawa 3 helai jubah termasuk satu dipakai semasa berangkat ke Madinah. Selain tu saya bawa sepasang baju kurung pemberian biras saya, KL dan 2 helai blaus beserta seluar dan skirt labuh. Ramai yg menasihatkan agar beli shj jubah ditanah suci, murah2 katanya. Namun saya fikir lebih baik bawa 4-5 helai sbg pakaian harian di sana terutama bg mereka yg biasa pakai jubah dan ada banyak koleksi jubah. Saya rasa ralat terpaksa beli 2 jubah utk di pakai di sana. Harganya tidaklah murah SR30-50 sehelai bg yg biasa2. Ralat sbb saya ada byk jubah di rumah yg boleh dipakai di sana jadi rasa rugi beli. Mujur saya tinggi jadi tidak perlu nak potong @ jahit bahagian bawahnya. Satu kerja pulakkan? Tapi jika nak beli jubah yg cantik2 utk special function mmg berbaloi beli di sana. Lebih murah jika dibandingkan di sini. 

Jika anda tak biasa berjubah boleh saja berbaju kurung. Cuma baju kurung mungkin perlu lebih ruang sbb ianya 2-pcs garment. Utk blaus tu rasanya cukuplah jika bawa sehelai T-shirt lengan panjang utk dipakai sbg basahan. 

2. Telekung
Saya bawa 2 helai telekung putih dan 2 helai telekung berwarna (gold & turquoise) serta sehelai kain sembahyang, utk dipakai bila bersolat di bilik atau surau hotel. Jika nak ke masjid, cukup sekadar bertelekung bersama jubah & stokin. Mudah utk bergerak. Berdasarkan pengalaman saya, telekung putih lebih sesuai utk kita org Malaysia. Selain disangka jemaah haji dari Indonesia @ Thailand, terasa agak ganjil bila saya berada dikalangan jemaah senegara sbb telekung color sgt outstanding warnanya bila bersama mereka yg bertelekung putih. Saya bawa telekung berwarna kononnya supaya mudah suami cari bila ramai2 kan... tapi sekali tu saya tunggu suami di tempat yg dijanjikan sambil tersengih2 melambai kpdnya tapi dia x perasan saya sedangkan saya satu2nya jemaah yg pakai telekung turquoise ketika itu! Mujur juga saya pakai niqab, idaklah malu sangat :p

3. Tuala
W/pun nanti kita ditempatkan di hotel jgn lupa bawa tuala. Pihak hotel tidak menyediakan tuala mahupun toiletries. Saya bawa 2 helai towel sbb dah jadi kebiasaan menukar tuala seminggu sekali sekurang2nya.

4. Kasut
Cerita kasut paling best. Saya bawa 3 pasang kasut; kasut sukan utk melontar, kasut casual utk ziarah dan sandal bertumit utk urusan harian. Sandal ni w/pun bertumit tp sgt comfortable. Sewaktu di Madinah semuanya lancar sbb tinggal dekat dgn masjid (60m) shj. Tapi di Mekah jarak dari hotel ke Masjidil Haram 750m, antara yg terdekat dgn masjid. Seminggu berulang alik ke masjid, tumitnya lekang! Terpaksalah saya beli sandal ala Asadi sbg ganti. Alhamdulillah sandal ni mmg tahan sampai skrg boleh digunakan.

5. Kain batik
Kain batik biasanya dipakai sewaktu bersantai di dlm bilik juga utk kain salin ke bilik air. Juga sbg kain basahan. Saya bawa 3 helai termasuk yg dihadiahkan oleh kerajaan negeri. 2 helai sudah memadai.

 6. Tudung ziarah @ mini telekung
Saya bawa 2 helai, warna hitam & putih dan kedua2-nya ready solat. Kadang2 kalau cuaca terlalu panas, saya pakai tudung ni saja ke masjid. Tudung ni ada dijual dikedai yg menjual keperluan haji & umrah. Ianya juga sesuai dipakai ketika ziarah dan sesi ceramah atau taklimat.

7. Stokin kaki/lengan
Pembimbing ibadah haji yg kebanyakan Ustaz/ustazah sentiasa menekankan kepentingan memakai stokin kaki & lengan agar aurat benar2 terjaga. Hatta ke bilik air semasa di arafah & Mina juga! Jadi elok sediakan stokin utk keperluan ini. Lagipun di sana banyak debu. Elok sediakan sepasang stokin basahan supaya stokin solat kekal bersih.

8. Tudung basahan
Bawa juga sehelai tudung basahan utk pergerakan kita di hotel (ambil makanan, ke ampaian dsbnya) juga sewaktu di dlm khemah di arafah & Mina.

9. Stock makanan/minuman
Kami bawa banyak biskut dan minuman 3-in-1. Kononnya utk bekalan sewaktu di masyaier. Tapi makanan yg dibekalkan oleh pihak muassah memang banyak. Biskut, buah, air kotak, 3-in-1, maggi semua ada. Kedai runcit di sana pun ada menjual keperluan2 ni.

Tak payahlah bawa stock macam kami ni ye :p

10. Ubat
Kami dulu bawa vaselin sorang 2 botol tapi suku botol seorang pun tak habis. Amalan menyapu losyen setiap malam banyak membantu saya mengatasi masalah tumit kering & merekah. Utk mengelakkan bibir kering pula,  saya banyak minum air zamzam. Time ni la nak minum sepuasnya air mukjizat ni. Utk ubatan lain panadol mungkin paling berguna selain herbal candy utk batuk. Klinik disediakan di setiap maktab jadi tak perlu risau bab ni unless u need a specific ubat for yourself.

Strepsil tu mmg perlu. Tisu x payahlah kat sana pun ada :)

Harap dapat membantu, insha Allah.
Jumpa lagi! 

2 comments:

  1. Salam Zarin. Reading ur posts, I really hope I can make it to The Holy Land soon. Thanks a lot for the very user-friendly version. Plus I love all the photos. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insha Allah k.nin.. you'd find the Haramain are the best places on earth :) I wish to be there again and again...

      Delete